Prešovské Divadlo Alexandra Duchnoviča stále dokáže ťažiť zo svojho exotického puncu, namiešaného odchovancami kyjevskej hereckej školy či netradičnou režisérskou poetikou Miloša Karáska a Blaha Uhlára.
To sa ráta režisérovi Svetozárovi Sprušanskému. Minulú sezónu naštudoval s Rusínmi Čechovovho Uja Váňu a tento rok Gogoľovho Revízora, ktorého dnes súbor odohrá na bratislavskej Novej scéne.
Sprušanského zaujalo spojenie rusínskeho divadla s ruskou klasikou počas osláv 60. výročia založenia divadla. V Revízorovi sa rozhodol využiť nielen kompletný činoherný súbor, ale aj spevácko-tanečnú zložku divadla (súbor PUĽS) a pripraviť predstavenie so živým orchestrom.
“Riaditeľ divadla sa zhrozil, keď zistil, že na javisku má stáť štyridsať účinkujúcich, ale keď som ho presvedčil, že predstavenie sa dá finančne zvládnuť, pustili sme sa do toho. Chcem ponúknuť riadnu dávku eruptívnej energie, smiechu a groteskna,“ hovorí o prešovskom predstavení.
V známom komediálnom príbehu o podvodníkovi, ktorý sa vydáva za niekoho, kým nie je, sa snažil prepojiť kultúrne vplyvy. V prešovskom divadle sa prelínajú štyri - ruský, rusínsky, ukrajinský a východoslovenský. U hercov si cení veľké nasadenie. Pri práci sa sústredil skôr na interpretáciu než na inscenovanie. „Malomestské prostredie štátnych činovníkov je stále aktuálne a živé,“ hovorí na margo textu aj kostýmov, inšpirovaných sedemdesiatymi rokmi minulého storočia, ale aj ľudovou tradíciou.
Spolu s Alexandrou Gruskovou sa pri tvorbe scény nechali osloviť aj voľakedajšou Mejerchoľdovou réžiou Revízora. Dôležitú úlohu v nej zohrávali dvere, zvolili ich teda ako dominantný symbolický prvok.
Režisér vraví, že javisko Novej scény je pre túto veľkú produkciu ideálnym priestorom. Uvedenie rusínskeho predstavenia nechce spájať so svojím júlovým nástupom na post šéfdramaturga v divadle. „Je náhoda, že hráme tu a teraz. Bol to počas príprav jediný vyhovujúci a voľný priestor,“ hovorí.
Jeho domovskou scénou stále zostáva nitrianske divadlo, prijal však ponuku zasiahnuť aj do dramaturgie Novej scény. Na budúci rok by chcel v rusínskom divadle svoju pomyselnú ruskú trilógiu zavŕšiť drámou Maxima Gorkého Na dne.