BRATISLAVA. Globálne platia klienti za základné bankové produkty a služby v priemere 77 eur za rok, v prepočte 2 620 korún, čo oproti minulému roku znamená pokles o 0,3 percenta. V krajinách Európy, ktoré ešte neprijali euro, vrátane Slovenska, sa priemerná ročná suma vynaložená na tieto produkty a služby pohybuje na úrovni 84 eur. V tejto zóne ceny stúpli medziročne o 1,3 percenta. Uvádza to výročná správa World Retail Banking Report 2007, ktorú spoločne publikujú Capgemini, ING Bank a EFMA.
Krajiny ne–eurozóny platia viac
Banky majú v súčasnosti dva prístupy k cenovej politike. V krajinách ne-eurozóny sa poplatková politika prispôsobuje správaniu klientov. Ročné poplatky veľmi aktívneho klienta sú tu štyrikrát vyššie ako poplatky klienta, ktorý využíva bežné bankové produkty a služby v menšom rozsahu.
Druhý prístup, typický pre banky v krajinách, kde je euro domácou menou, zohľadňuje správanie klientov menej a poplatky aktívneho klienta sú len dvakrát vyššie ako poplatky menej aktívnych klientov.
„Zámer bánk je jasný - odradiť klientov od využívania pobočiek pre operácie, ktoré môžu uskutočniť aj inak, napríklad výberom hotovosti cez bankomat, či zrealizovaním platby cez internet banking. Pobočky majú slúžiť v prípade poradenstva a pri zložitejších operáciách,“ konštatuje sa v správe.
V Európe je cenotvorba bánk v oveľa užšom rozpätí, než v ostatných regiónoch sveta. Znamená to, že výška poplatkov medzi jednotlivými európskymi bankami za bežné bankové služby v krajinách eurozóny aj ne-eurozóny sa líši len málo. Poplatky v Európe sú každým rokom homogénnejšie a odchýlka v cenách sa tento rok znížila približne o 3 percentá. Štruktúra poplatkov sa v jednotlivých štátoch značne líši.
Občania u nás platia najviac za vedenie účtov
Výročná správa poukazuje na fakt, že neexistuje jednoduchý a jednotne aplikovateľný cenový model. Napríklad v Nemecku, Španielsku, na Slovensku a v Poľsku poplatky za platby a hotovostné operácie vzrástli, ale sú kompenzované znížením poplatkov za vedenie účtov.
Na Slovensku napríklad zmena obsahu balíka bankových služieb vyvolá efekt tlakovej vlny. Cena samotného produktu, ktorý niektorá z bánk pridala do balíka služieb, sa okamžite zníži na trhu, a tým oslabí aj svoj účinok na celkovú hodnotu bežných denných bankových transakcií v krajine.
V globálnom meradle predstavujú platby s 53 percentami najdôležitejšiu časť ceny bežných denných bankových služieb, nasleduje vedenie účtov, hotovostné operácie a výnimočné operácie. Na Slovensku je však štruktúra poplatkov výrazne odlišná. Najviac sa platí za vedenie účtov, hotovostné operácie a nasledujú platby a výnimočné operácie
V Rakúsku, Belgicku, Nemecku, Taliansku, Poľsku a na Slovensku využíva viac ako 75 percent klientov bánk balíkové služby, vo Francúzsku je to približne 50 percent. Nemecké, belgické a poľské banky poskytujú balíky obsahujúce výhradne základné bankové produkty a služby, ako sú vedenie účtov, hotovostné operácie, výnimočné operácie a platby.
V ostatných krajinách, ako Taliansko, Slovensko a Francúzsko, sú v balíkoch aj doplnkové produkty a služby a klienti dostávajú aj najvyššie zľavy.