Podľa odhadu nemeckej centrálnej banky Bundesbank sa spotrebiteľské ceny zvýšili v prvom štvrťroku o 1,7 percenta v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku. Z toho má zvýšenie dane z pridanej hodnoty na svedomí jedno percento. V mesačnej správe Bundesbanky sa uvádza, že 0,6 percenta pripadlo pritom na zvýšenie cien podmienených zdvihnutím DPH na obdobie od januára a 0,4 percenta na predčasnú úpravu cien smerom nahor už v roku 2006. Správa však ráta s ďalším rastom cien aj v priebehu roku 2007.
Predáva sa menej áut
Cenový efekt DPH sa v prvom štvrťroku 2007 obzvlášť prejavil pri motorových vozidlách. Tu sa zvýšilo zdraženie v ročnom porovnávaní z 1,1 na 3 percentá. Registrácia nových áut oproti koncu roku 2006 prudko klesla, v priemere o jednu štvrtinu. Nemeckí vodiči sa od januára ku kúpe auta veľmi nemajú, či už je to výlučne z dôvodov zdvihnutej DPH, alebo aj neistoty v dôsledku politicko-ekologických diskusií o emisii kysličníka uhličitého. Najviac postihnutá je podľa údajov v časopise Auto motor und sport auto značka Ford, ktorá zaznamenala v oblasti obchodu so súkromnými zákazníkmi pokles predaja až o 54 percent. Po nej nasleduje BMW s mínus 39 percentami, Fiat s mínus 38, Audi a VW s mínus 34 percentami. Tento pokles udržal v medziach ako jediný nemecký výrobca DaimlerBenz s mínus 6 percentami. Najnižší pokles vo výške 1,6 percenta zaznamenala Škoda. Nemecký trh je tak pri registrácii nových vozidiel medzi európskymi trhmi podľa denníka Handelsblatt s odstupom na poslednom mieste.
Ropa bola lacnejšia, energia nie
Jedným z dôvodov pre silný nárast spotrebiteľských cien bola aj energia. Tá podľa analýzy Bundesbanky napriek klesajúcej cene ropy stála v priemere o 2,4 percenta viac ako v rovnakom období roku 2006. Mimoriadny rast cien v dôsledku zdvihnutia DPH zaznamenala tento rok oblasť služieb, a to aj preto, že na rozdiel od tovaru sa ceny vopred nezvyšovali. No už v januári zdražela každá štvrtá služba. Poistné sa zdvihlo o 2,6 percenta a pri návšteve opravovne áut či holičského salónu zákazníci takisto siahali hlbšie do vrecka.
Zdraženiu pomohla aj klamlivá reklama
Ponúkaný tovar v maloobchode a obchodných domoch zdražel častejšie ako zvyčajne, a to napriek klamlivým reklamám vo výkladoch typu „u nás bez 19 %“. Najjasnejším príkladom už vopred zdraženého tovaru sú tabakové výrobky. Ich ceny sa zdvihli už v októbri 2006 o 5 percent.
Autor: Jana Salgovic, Mníchov