Niekedy mám pocit, že by som rád rozbehol vlastné podnikanie a roztiahol krídla. Poznám zopár bystrých kamošov, čo by sa ku mne pridali. Stále uvažujem, či mám inštinkty a vodcovské črty, ktoré pri podnikaní treba.
Umar Malik, Pakistan
„Zabudnite na chvíľu na vašu túžbu roztiahnuť krídla. Zabudnite na „potrebné“ úrovne inštinktov a vodcovstva. Popri tom zabudnite aj na svojich bystrých priateľov. Pri rozbehu podnikania to všetko potrebujete, ale až vo finále. Najprv však potrebujete skvelý nápad.
To neznamená, že vás chceme znechutiť či znevážiť vaše podnikateľské nutkanie. Podľa nás sú odvážni jedinci, ktorí zakladajú podniky a patria medzi najväčších hrdinov súčasnosti.
Existujú aj ľudia, ktorí sa nedržia svojho kopyta, zašijú sa v garáži alebo prázdnej izbe s hlúčikom kamošov a po piatich rokoch ich môžeme vidieť v pozícii služobného personálu, ako stoja pri zvončeku a otvárajú obchody na Wall Street.
Ružové sny a realita
Skôr, ako si predstavíte sám seba v pozícii firemného lídra a urobíte skok od stability k rozbehu podnikania, zrejme má zmysel oddeliť zbožné priania od menej ružovej reality, ktorá zvyčajne charakterizuje podnikateľskú skúsenosť. Začnime obľúbeným „prianím“ – spomínate to v liste – že podnikanie zaručuje nezávislosť. Áno, stanete sa vlastným šéfom. No celé mesiace, ba možno roky bude táto voľba znamenať pre vás menej slobody a flexibility.
Nebudete pánom vlastného života. To za vás urobí váš nový podnik. Ak máte len dvoch zákazníkov, nepoviete im, že sa s nimi nemôžete stretnúť v pondelok o piatej. Budete sa usmievať, aj keď prídu o tri hodiny neskôr. V duchu možno roztiahnete krídla, ale v zákopoch budete stále poslúchať rozkazy, lenže od nových šéfov.
Ďalším zbožným prianím je čosi, čo si nevšimnente, ale čo je bežné. Tvrdí sa, že podnikanie poskytuje finančnú nezávislosť. Kiežby! Ak nemáte slušné úspory, nikto nie je viac „závislý“ ako zakladateľ novej firmy.
Nedávno sme stretli podnikateľku, ktorá musela podnikanie zastaviť, lebo nebola ochotná dať viac kapitálu súkromným investorom alebo firemným kapitalistom. „Je dosť zlé vzdať sa moci,“ sťažovala sa, „no ak stále budem rozdávať imanie, pôjdem synovi na promóciu Hondou Civic z roku 1994.“ Vzhľadom na to, že jej syn bol dojča, tak, prirodzene, žartovala. No faktom je, že novozaložené podniky skoro vždy svojich zakladateľov ožobráčia, než z nich urobia boháčov.
Dobrý nápad
Existuje obľúbený mýtus, o ktorom sa zmieňujete aj vy, že spoločnosti sa rodia len s hŕstkou bystrých ľudí v jednej miestnosti, ktorí kypia energiou „uskutočniť to“. Nazvali by sme to čiastkovou informáciou. Je isté, že nadšení, talentovaní ľudia sú kľúčom k naštartovaniu podniku. Sú známe aj prípady, keď sa priatelia spolčili a vybudovali niečo úžasné z ničoho. No títo priatelia mali zvyčajne nejaký počiatočný nápad.
Skutočným motorom akéhokoľvek štartu je produkt alebo služba, ktoré naplnia potreby trhu, alebo ešte lepšie, vytvoria ju.
Pred niekoľkými rokmi sme sa zúčastnili stretnutia 50 najrýchlejšie rastúcich podnikateľských spoločností v štáte Atlanta. Miestnosť hučala vzrušením, kým všetci čakali na to, kto získa prvú cenu. Víťazom sa napokon stala trojročná firma, ktorá objavila lepšie protimrazové zariadenie pre lietadlá. Táto firma mala nepochybne skvelé vedenie a jej výnosy vzrástli o 55 percent ročne, lebo mala nápad, ktorý menil trh.
Pozrite, po celom svete vidíme úspešných podnikateľov, mladých i starých, ktorí menia svet k lepšiemu. Takže vás nechceme odhovárať od snahy o osamostatnenie.
Len berte na vedomie, že byť podnikateľom zahŕňa oveľa viac, než si viete predstaviť. A bez skvelej myšlienky na začiatku naopak, oveľa menej.“
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli. (r)