Celý výber kolieskových korčúľ má viacero aspektov, ktoré by si mal budúci majiteľ pred samotnou kúpou uvedomiť. Po prvé - mal by mať aspoň približnú predstavu o tom, čo a ako často bude na korčuliach robiť. To znamená, či chce korčule len na jazdenie po hrádzi, alebo aj do mesta, možno na príležitostné hranie inline hokeja. Prípadne má aj iné špecifické požiadavky. Ďalším dôležitým kritériom je, ako často bude korčule využívať. Či to bude len príležitostné korčuľovanie v sobotu po dobrom obede, alebo viackrát za týždeň, ako spôsob udržiavania sa v kondícii.
Od toho sa potom odvíja, či bude preferovať dlhšie trate, vyššiu rýchlosť, športovejšiu jazdu, alebo spoločenskejšie korčuľovanie s priateľmi, s občasnými prestávkami v bufetoch. Na základe uvedomenia si týchto skutočností by sa mal rozhodnúť, či v jeho prípade bude postačovať základná rekreačná trieda, alebo niektorý model fitnesovej triedy či už strednej, alebo vyššej, prípadne potrebuje vyslovene športovú korčuľu určenú pre náročnejších a skúsenejších korčuliarov.
Hypermarket alebo špecializovaný obchod?
Veľmi dôležitým rozhodnutím je, kde si korčule kúpiť, keďže možností je viac. Od veľkých megaobchodov ponúkajúcich všetko, od mrazeného mäsa až po raketoplány, kde vám obsluhujúci personál vie povedať, že korčule sú naozaj pekné, ale že on tu iba vykladá jogurty. Cez veľké všeobecné športové predajne, kde už personál aspoň čosi tuší, až po špecializované predajne, kde vám odborný personál pomôže vybrať model vhodný pre vás.
O značku nejde
Ďalším krokom je rozhodnúť sa pre značku. Nejde o to, či budem mať ROLLERBLADE, K2, ROCES alebo korčule značky ACTION. Predajca by mal zabezpečovať aj náležitý servis a náhradné dielce. Treba si uvedomiť, že brzda sa môže časom zbrzdiť, skrutky stratiť, pracka zlomiť a je škoda týždeň staré korčule hodiť do koša pre súčiastku za 20 korún. Malé upozornenie: pokiaľ si myslíte, že jedna brzda je ako druhá, skúste si kúpiť brzdy na Daciu a ich brzdný účinok porovnať s brzdami na Mercedese.
Kritériá
Na rad prichádzajú technické parametre, ktoré úzko súvisia s cenou. Čím lepšími komponentmi je korčuľa vybavená, tým je samozrejme drahšia, ale umožní vám korčuľovať sa komfortnejšie, rýchlejšie a bezproblémovejšie.
Najdôležitejším kritériom je, aby korčuľa tvarovo zodpovedala nohe. Zbytočne budete mať korčuľu krásnu s množstvom technických vymožeností, keď vás po každom použití oderie. Dbajte tiež na presnú veľkosť, pretože veľká korčuľa neumožňuje správnu kontrolu a dve hrubé ponožky v lete na hrádzi nie sú najlepším riešením.
Najznámejším parametrom je "ABEC". Ten hovorí o tom, s akou presnosťou sú vyrobené guličky v ložisku. Nehovorí však už, či sú vyrobené z kvalitnej ocele, ako sú zapuzdrené a aké majú klietky. Preto je oveľa dôležitejšie, či sú ložiská od renomovaného výrobcu ako to, či je abec 5, 7 alebo 9. Na rýchlosť má najväčší vplyv veľkosť priemeru kolieska. Pohybuje od 70 milimetrov pri detských až po 110 milimetrov pri pretekárskych korčuliach. V zásade platí, čím väčšie kolieska, tým sú korčule rýchlejšie. Kolieska majú aj parameter, ktorý hovorí o ich tvrdosti. Pohybuje sa od 74A - určený na korčuľovanie v halách na veľmi hladkých povrchoch až po 86A - na jazdu po asfalte pre ťažšie váhy. Tvrdosť kolieska má tiež rozhodujúci vplyv na jeho životnosť, takže čím tvrdšie, tým dlhšie vám vydržia.
Nože sú časti, ktoré držia kolieska. Môžu byť plastové, hliníkové, titanové, karbónové a iné.
Na nich je dôležitá tuhosť a maximálna veľkosť kolieska, ktoré sa tu dá uchytiť.
Ďalšími detailmi sú rôzne spôsoby zaväzovania, nastavovania, tvarovania, tlmenia vybrácií a iné technické zlepšenia, ktoré má každá značka pomenované inak.
Postup ako na to?
1. Vyberiem si obchod, kde tomu naozaj rozumejú, kde mi vedia poradiť.
2. Zistím, ako je konkrétna značka na tom s náhradnými dielmi
3. Rozhodnem sa, z ktorej kategórie by mali byť moje korčule, prípadne o tom rozhodne môj finančný rozpočet. Zvažujem veľkosť kolieska, triedu ložísk, iné technické vylepšenia, v ideálnom prípade sa mi korčule páčia aj dizajnovo. Samozrejme, korčuľa musí sedieť tvarovo, pretože nie každý model je vhodný na moju nohu. Väčšina moderných korčúľ už má vnútornú vložku tvarovo prispôsobivú, na čo treba myslieť pri skúšaní, pretože vložka po niekoľkých korčuľovaniach povolí. Nemala by byť preto zbytočne veľká, aby neprichádzalo k pohybu nohy a následnému odieraniu. Odporúčam vyskúšať viacero modelov a porovnať ako sedia.
Miroslav Rybnič
korčuliarsky obchod Arsenal