Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita
TRETÍ ROČNÍK DIVADELNÉHO FESTIVALU POMÁHA ZBAVIŤ SA POCITU, ŽE DIVADLO JE V DEFENZÍVE

Prepady a triumfy Novej drámy

Festival Nová dráma presvedčil aj nedôverčivých, že sa ho oplatí sledovať.

Záber z inscenácie Hany Naglik Jurgova Hana, ktorá získala Cenu za najlepšiu inscenáciu súčasnej slovenskej hry.Záber z inscenácie Hany Naglik Jurgova Hana, ktorá získala Cenu za najlepšiu inscenáciu súčasnej slovenskej hry. (Zdroj: ŠTÚDIO 12)

Tretí ročník súťažnej divadelnej prehliadky Nová dráma, zameranej na inscenácie súčasných slovenských i zahranič­ných hier, bol pre mňa vlastne ročníkom prvým. Nikdy predtým som sa na ňom nezúčastnil.

Ako zahraničnému členovi festivalovej poroty sa mi naskytla vítaná možnosť zoznámiť sa s trendmi a umeleckým smerovaním v rámci slovenského divadla. Pristupoval som k tejto konfrontácii s u mňa obvyklou nedôverou, lebo sa stále nemôžem zbaviť presvedčenia, že divadlo sa tvárou v tvár mediálnemu boomu ocitá v defenzíve, ak nie priamo v kríze a niekedy takmer chýbajú náznaky, že by vôbec malo vôľu svoju situáciu nejako riešiť. A vezie sa v závetrí médiami budovaného obrazu divadla ako akéhosi vcelku nudného druhu umenia, akéhosi múzea prestarnutých postupov a myšlienkového konzervativizmu.

Niektoré inscenácie, ktoré som na festivale videl, boli skutočne zážitkom otrasným. Či už išlo o tvary nesené psychologickým a realistickým herectvom, pri ktorom mávam vždy dojem, že často len maskuje hereckú lenivosť a je plné šablón a ste­reo­typov, alebo o drámy, ktoré aj napriek svojej deklarovanej súčasnosti len ľahko modifikujú model tradičnej meštianskej a dedinskej drámy alebo televíznej či filmovej produkcie.

Takými prípadmi boli pre mňa napríklad inscenácia Portia Coughlanová írskej dramatičky Mariny Carr, ktorá sa oprela o rozsahom predimenzovaný text, pohrávajúci sa s motívom incestu a omieľajúci vlastne stále dookola tie isté, nejasnou psychológiou zaťažené situácie, Domov z plastelíny Divadla Alexandra Duchnoviča z Prešova, v ktorého inscenácii bola ľahostajnosť hercov k tomu, čo hrajú, úplne nebývalá, a napokon i porotou ocenená Jurgova Hana VŠMU a Štúdia 12, hoci nasadenie mladých hercov bolo nebývalé a predstavenie miestami inklinovalo k premyslenej a spontánnej javiskovej metafore.

Príjemným prekvapením však pre mňa boli predstavenia, ktoré svojou invenčnosťou, dra­maturgickou premyslenosťou alebo zjavným hereckým a režijným profesionalizmom, často vysoko prevyšujúcim ostatné festivalové predstavenia, nemajú obdobu napríklad ani v Čechách či na Morave. Jedným z takých drahokamov bola inscenácia bratislavského Divadla SkRAT Smutný život Ivana T., divadlo hravé, plné fantázie a prekvapivých, hoci veľmi jednoduchých scénických postupov, ba dokonca divadlo politické a aktuálne bez toho, že by sa menilo na plagát alebo všeobecné proklamácie akýchsi ideí. Vystavené väčšinou na jasných a prehľadných situáciách postihuje štipľavým posmechom všemožné zasadania akýchsi „papalášov“, ktorí riešia a riešia, nakoniec nič nevyriešia, ale v každom prípade za to dostanú veľkoryso zaplatené.

Ďalším zaujímavým javiskovým tvarom bolo predstavenie Cely divadla P.A.T. z Prievidze, predovšetkým pre svoju precíznu vizuálnu koncepciu, alebo Dr. Gustáv Husák Divadla Aréna, ktorý ma zaujal predovšetkým svojou snahou mapovať nedávne dejiny a prepožičiavať im platnosť i vo vzťahu k súčasnosti a tiež mimoriadnym hereckým výkonom Emila Horvátha.

Zdá sa teda, že v slovenskom divadle sú tendencie, ktoré stojí za to naďalej sledovať aj zo zahraničia, a to i pre človeka k súčasnej divadelnej produkcii pomerne nedôverčivého.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  8. Bude dobre!
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  10. "Škoda riskovať!"
  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  8. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 36 191
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 19 571
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 18 636
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 689
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 12 370
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 186
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 655
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 648
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 178
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 075