sa v tom nevyznajú, odpovede hľadajte v literatúre, či bicyklových obchodoch. Aspoň stručne sa vám posnažíme pomôcť a sprístupníme vám svet bicyklov a bicyklistov.
Mnohí z vás ste už bicykel vytiahli a absolvovali na ňom prvé kroky. Čo tí, ktorí ho nemajú. Najskôr si musíme ujasniť, aký bicykel si vybrať a koľko chceme investovať. Na rôzne bicyklovanie treba rôzne bicykle. Ak vás baví chodiť do prírody, ale nie do náročného terénu, sú pre vás vhodnejšie trekingové a krosové bicykle s vyšším komfortom pri jazde, majú 28-palcové kolesá, ktoré sú tiež užšie, a tým je jazda nielen pohodlnejšia, ale aj rýchlejšia.
Pre náročnejších sú na trhu horské bicykle. Zvládnu aj náročnejší, členitejší terén. Vyššie rady už disponujú veľmi kvalitnými súčiastkami a doplnkami, ale bohužiaľ pri nich musíte siahnuť hlbšie do kapsy. Horské bicykle vyššej kvality sa pohybujú v rozmedzí cien 25- až 30-tisíc korún. Ide samozrejme o stroje pre fajnšmekrov. Pre tých, ktorí si radi užívajú rekreačnú jazdu, bude plne postačovať bicykel za cenu 15- až 20-tisíc korún.
Fanatici horských bicyklov vedú polemiky o výbave horského bicykla, a najmä o tom, z akého materiálu má byť zhotovený. Oceľové rámy sú síce pevné, ale aj ťažké, preto dnes prevažujú hliníkové alebo kompozitné, zhotovené z uhlíkových (karbidových) vlákien.
Cestné bicykle, či "žiletky", ako ich pozná väčšina z nás, predstavujú absolútne inú dimenziu. Sú veľmi ľahké a štíhle na dosiahnutie čo najmenšieho odporu vzduchu a najvyššej rýchlosti. Mnohým ľuďom ulahodia svojím výsostným výzorom a tvarom, ale niekedy vás vyjdú poriadne draho. Nie pre každého je jednoduché investovať do svojho miláčika cez 50-tisíc korún.
Odpružená predná vidlica je dnes samozrejmosťou. Do módy však prišlo aj odpružené zadné koleso (používa sa výraz full, alebo FS, celoodpružený). Jazda na nich je veľmi pohodlná. Sú určené pre každý druh cyklistiky: enduro, crosscountry, freeride aj downhill. Patria medzi drahšie značky a najlepšie je o nich sa priamo informovať v špecializovaných obchodoch.
Čím drahší bicykel, tým drahší servis. Tiež platí, že čím drahší bicykel, tým viac sa oň treba starať. Bicykel a najazdené kilometre na ňom bez poruchy sa vám zavďačia. Sú niektoré časti, o ktoré sa môže človek postarať aj sám (v strede prílohy je stručne opísané, aké úkony zvládnete aj v pohodlí domova). Napríklad umytie reťaze, kolies, rámu, prakticky celého bicykla by nemal byť problém. Tiež ho treba očistiť po každom návrate z túry. Ľahšie sa vám bude umývať s čistiacimi prostriedkami špeciálne určenými na bicykel, ktoré sa dajú kúpiť skoro v každom bicyklovom obchode. Rozhodne by ste na ňom nemali testovať čistiace prostriedky, ktoré na to nie sú určené. Znižuje sa tým životnosť a tiež funkčnosť celého bicykla.
Menej zručnejším pomôžu s opravou, výmenou opotrebovaných a nefunkčných častí servisy. Základnou premisou je, čím viac sa budete o bicykel starať, tým menej peňazí vynaložíte na servis.
Jakub Čambal,
Zanzobike
Aký bicykel krosovéVertec TR-820 7000 Sk
Vertec je jedným z veľmi dostupných krosových bicyklov, napriek tomu uňho už nájdeme rám z hliníkovej zliatiny, ktorý je ľahší než oceľové rámy, a tiež napríklad tzv. V- brzdy s vyššími čelusťami, ktoré sa ľahko ovládajú a disponujú značným brzdným výkonom.
Pell's Crono Zero 10 700 Sk
Svojím dizajnom vôbec nenaznačuje spolupatričnosť s lacnejšími kategóriami bicyklov. Nezaostáva ani technika - nízky rám je tuhý, ľahší, na bicykel sa ľahko nastupuje. Nastaviteľný predstavec umožňuje upraviť výšku kormidiel, a teda ovplyvniť vzpriamenú pozíciu jazdca, kvalitná vidlica zaručuje dostatok pohodlia pre ruky.
Amulet Route 40 14 900 Sk
Kvalitnú odpruženú vidlicu SR Suntour s komfortným zdvihom 63 mm dopĺňa pri Amulete Route 40 tiež odpružená sedlovka. Takto je vyvážené odpruženie a pohodlie pre obe ruky a sedacie partie. Komfort privádza takmer do dokonalosti možnosť meniť pozíciu jazdca pomocou výškovo nastaviteľného predstavca.