Tieto slová hrdinu jednej svojej hry povedal pedagógom a študentom Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne pri udeľovaní čestného doktorátu Sir Tom Stoppard.
Syn židovského lekára u Baťu, rodák zo Zlína, ktorý opustil s rodičmi Moravu pred Hitlerom ako dvojročný, dnes svetový dramatik, bol pre niekdajšie Československo objavený slovenskými prekladateľmi Jánom Roznerom a Zorou Jesenskou. Hra Rosenkratz a Guildenstern sú mŕtvi bola uvedená v novembri 1969 v réžii Miloša Pietora v Martine.
Sir Tom predniesol v Brne nefalšovane pokornú a jasnú reč. „V dobrej stoličke je cnosť, pretože ten, kto ju urobil, dal do svojej práce svoju cnosť. V dobrej hre je cnosť, pretože ten, kto ju vytvoril, dal do svojej tvorby cnosť.“
Je to slovo, ktoré má Tom Stoppard rád. „Cnosť nemá význam bez predstavy mravnosti, a to je to podstatné.“ V jeho adoptívnej vlasti Anglicku má spojenie estetiky s mravnosťou silnú tradíciu a históriu. Na rozdiel od nášho priestoru, kde sa javí v kultúre i vo výrobe stoličiek cnosť ako nepotrebné haraburdie.
O stoličkách v politike už radšej ani nehovoriac.
Autor: Břetislav Rychlík