V práci prežijete minimálne tretinu dňa. Nie je práve ideálne, keď vás celú nedeľu máta: zase do práce. A to všetko možno len preto, že ste si „nesadli“ so spolupracovníkmi. „Nesúlad, alebo konflikty v tíme, môžu viesť k vážnym psychickým problémom,“ upozorňuje psychologička Lenka Kolajová. Príčinou toho, že sa jednému členovi tímu pracuje dobre a druhý má pocit, že jeho schopnosti zostávajú nevyužité, môže často aj nesprávne zloženie tímu. Vtedy človek nepodáva taký výkon, akého by bol schopný.
Aj keď sa test tímových rolí robí zvyčajne len vtedy, ak potrebuje firma vyskladať ideálne zloženie ľudí pre konkrétny projekt, personalisti sa vždy snažia vybrať ľudí tak, aby „sadli“ do kolektívu. Rozhodujúce nie sú iba odborné predpoklady.
“Vždy sa pri výbere nového zamestnanca pozerám aj na to, aby si budúci spolupracovníci sadli povahovými črtami, vzájomnými očakávaniami, štýlom práce, aj štýlom riadenia,“ vysvetľuje personálna riaditeľka Privatbanky Dagmar Sliacka. „Aby ľudia dosiahli očakávané výsledky, musia nájsť spoločnú reč.“ Rozhodujúca je pritom aj skúšobná doba a to, či firma toto adaptačné odbobie dobre pripraví. „Veľa manažérov tento dôležitý proces podceňuje, neoveria si, akými schopnosťami a profesionálnymi zručnosťami kandidát skutočne disponuje a potom sú sklamaní, že nedostali vhodného človeka,“ hovorí Sliacka. „A niekedy stačí len zmeniť systém práce, venovať sa novým zamestnancom už od začiatku a spokojnosť bude na oboch stranách.“
Aj pre zamestnanca má preto zmysel prejsť orientačným testom tímových rolí. Keď pochopí svoje schopnosti a miesto v tíme, dokáže sa inými očami pozrieť aj na úlohu svojich kolegov. Napríklad kreatívni ľudia vraj často podceňujú úlohu ostatných. Stačí pritom len pochopiť, že takmer každý tvorca potrebuje aj „doťahovača“, ktorý jeho nápad dotiahne a „oponenta“, ktorý poukáže na jeho slabiny.
Základné role tímu
V rámci pracovného tímu sa určujú role, jeden typ rolí je zameraný na splnenie úloh (napríklad koordinátor, zdrojár), zatiaľ čo druhý na udržanie optimálnych medziľudských vzťahov (humanizátor).
V žiadnom prípade nenadraďujeme jeden typ rolí nad druhým.
Často jeden človek zastáva niekoľko rolí súčasne. Rozdelení rolí nie je striktné, ale problém by boli kľúčové role zdvojené.
Zastávanie určitej roly vychádza z hodnôt a postojov človeka, je však ovplyvnené aj situáciou, daným problémom a celkovou skladbou tímu.
Problematiku rolí v tíme rieši niekoľko rôznych prístupov; jedným z najrozšírenejších je chápanie rolí podľa R.Belbina. Rola znamená vlastne prístup človeka k riešeniu problémov a jeho postoje pri ich plnení.
Tímové úlohy podľa Belbina
Konceptor
Vytvára pravidlá a rámce práce. Stanovuje a ostatným vysvetľuje ciele, ktoré treba dosiahnuť
Koordinátor
Jeho charakteristickou vlastnosťou je schopnosť nasmerovať ostatných k spolupráci. Títo ľudia sú zrelí, sebaistí a dôverujú ostatným. Dokážu rozpoznať talent u ostatných a využiť ho v prospech tímu.
Zdrojár
Dynamicky reagujúca osobnosť. Veľmi dobré komunikačné schopnosti. Nie je originálny, ale myšlienky druhých ďalej rozvíja.
Hodnotiteľ
Seriózna a opatrná osobnosť. Odoláva prílišnému nadšeniu. Dôkladný v rozhodovaní. Kritické myslenie,málokedy sa mýli.
Pracant – realizátor
Zmysel pre praktičnosť a disciplínu. Dávajú prednosť tvrdej práci, spoľahliví, schopní aplikovať rôzne poznatky.
Humanizátor
Najväčšia opora tímu. Mierny a družný, má záujem o pocity druhých. Zabraňuje konfliktom v tíme a umožňuje efektívne jednanie.