BRATISLAVA. Umenie víťaziť, hlási obrovský plagát na budove prístavby Slovenskej národnej galérie. Na neslávne preslávenom plechovom premostení je zobrazené obrovské auto. Nejde však o novú formu umenia.
Pútač predstavuje nový model auta. Riaditeľka SNG Katarína Bajcurová hovorí, že firma, ktorá má plochu v prenájme, za to platí milión korún ročne. Plochu fasády môžu využiť len počas rekonštrukcie objektov SNG.
Krajský pamiatkový úrad s pútačom súhlasil. Jeho riaditeľ Peter Jurkovič odmietol rozhodnutie úradu komentovať. Nie je to po prvý raz, čo kultúrnu inštitúciu zakrýva komerčná reklama. Pozornosť vzbudil v minulosti aj plagát Mojsejovcov na priečelí Štátneho divadla v Košiciach. Bol súčasťou krátkeho prenájmu divadla televízii Markíza. Pamiatkari však podľa riaditeľa Petra Himiča nepovoľujú umiestniť ani výraznejšiu vlastnú reklamu divadla na priečelí jeho historickej budovy.
Len kým sa nevystavuje
„Formálne je tento objekt uzavretý, čakáme na vypísanie verejného obstarávania na dodávateľa, stavebné povolenie na rekonštrukciu je už vydané,“ vysvetľuje Bajcurová.
Peniaze za reklamu sú jedinou priamou podporou, ktorú galéria vlani získala. Nájsť partnera, ktorý by ponúkol väčšiu hotovosť, nielen barterovú výmenu, je problém. Bajcurová tvrdí, že by určite nesúhlasila, aby reklamou zabalili aj funkčný Esterházyho palác.
Bajcurová nemá pocit, že verejnosť vníma reklamu zle. „O rekonštrukcii galérie sme informovali. Kto chce, vie, že táto časť je šesť rokov nepoužívaná.“
Zmluva s Akzent media platí tretí rok, reklamu na fasádu však firma dala až teraz. Súhlas s jej umiestnením od mestskej časti Bratislava – Staré mesto trvá do konca mája 2008.
Hovorkyňa bratislavského magistrátu Eva Chudinová povedala, že umiestnenie reklám je otázkou vlastníka budovy. Mesto má právo zasiahnuť, len ak by pútač odporoval zákonom.
Ministerstvo nemá názor
O umiestnení plagátu SNG vopred informovala aj zriaďovateľa. Ministerstvo kultúry niečo ako kódex správania štátnych organizácií k sponzorom nemá. Nemá ani štatistiky, koľko peňazí získajú kultúrne inštitúcie od firiem. „Naše organizácie nie sú zriaďované za účelom získavania príjmov zo sponzoringu,“ povedal Jozef Bednár, hovorca ministerstva. Podpora sponzoring kultúry sa však podľa neho môže dostať do pripravovaného zákona o financovaní kultúry. Všetky divadlá z darov, sponzoringu a reklamy získali vlani 47 miliónov, čo je menej ako desatina zo sumy, ktorú dáva štát.
Pri opravách bežná vec
Zástupca riaditeľa Slovenského národného múzea Branislav Rezník si myslí, že nie je dobré, ak sú národné kultúrne inštitúcie nútené získavať peniaze cez takéto reklamné zmluvy. „Je to etická otázka, či takto získané prostriedky za to stoja.“ SNM takto nikdy neprenajalo fasádu komerčnej firme. Pri rekonštrukcii však o tom uvažovať budú. „Vždy sa musíme so sponzorom dohodnúť, koľko percent na našich plagátoch zaberie reklamný priestor,“ hovorí Rezník. SNM ročne získa niekoľko miliónov z partnerských zmlúv. „Spoločenská zodpovednosť firiem sa zvyšuje, často za nami prídu samy.“
V rekonštrukcii je v súčasnosti aj Národný dom v Martine, kde sídli Slovenské komorné divadlo, reklamu na ňom nemajú. „Nemal by som s tým problém, nepovažujem to za zhodenie inštitúcie,“ hovorí riaditeľ divadla Róbert Mankovecký.
V Bratislave je obaľovanie historických objektov bežné. Reklamné plachty viseli pri oprave Univerzity Komenského, okolo Floriánskeho stĺpa pri Blumentáli, či na starej budove rozhlasu, kde sídli VŠMU.