Novou drámou nielen o divadle

Včerajšou medzinárodnou diskusiou divadelných expertov o divadle ako téme výstav a vernisážou výstavy o vojvodinských divadlách sa začal v Bratislave tretí ročník medzinárodného festivalu Nová Dráma/New Drama.

Autorom festivalovej ceny je Jerguš Opršal, ceny pre Drámu 2006 (dole) Miloš Karásek.Autorom festivalovej ceny je Jerguš Opršal, ceny pre Drámu 2006 (dole) Miloš Karásek.

Hoci je dnes celkom módne hovoriť, že súčasná slovenská dráma sa takmer nehráva, odborníci tvrdia, že to nie je pravda. Prieskumy hovoria, že jej výskyt v našich divadlách je v porovnaní so zahraničnými titulmi päťdesiat na päťdesiat, a čosi z našej dramatickej tvorby sa nájde minimálne na českej scéne. „Hráva sa. Aj na to chceme upozorniť festivalom Nová Dráma,“ hovorí členka festivalovej rady a riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete.

Najlepšie to vidieť na výbere jedenástich súťažných predstavení, ktoré festivalová porota vybrala z ponuky sloven­ských divadiel. Nová dráma má tak možnosť upriamiť pozornosť aj na mimobratislavské, regionálne divadlá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do utorka budúceho týždňa sa v Bratislave postupne predstavia hry Viliama Klimáčka, Eda Kudláča a Slávky Daubnerovej, Ivety Škripkovej a kolektívu herečiek, Karola Horáka, Hany Naglik, Romana Poláka, Ľuba Burgra a Divadla SkRAT či Miloša Karáska v podaní divadiel z Bratislavy, Banskej Bystrice, Prievidze či Prešova.

Okrem toho si diváci budú môcť pozrieť tvorbu mladých írskych dramatikov v insenáciách Divadla Andreja Bagara v Nitre a Divadla Kontra zo Spišskej Novej Vsi. Hosťom zo zahraničia bude špička súčasného rumunského divadla z Bukurešti s hrou Gianiny Carbunariu mady–baby.edu.

„Snažili sme sa program nielen zatraktívniť, ale aj vnútorne navrstviť“, hovorí Fekete. „Zaujímali nás témy a názory, ktoré sa v našich drámach objavujú. Dôležité je, aby tvorcovia vedeli, čo nám chcú povedať.“

SkryťVypnúť reklamu

A keď už slovenské divadlo cestuje do zahraničia menej, než by si zaslúžilo, organizátori pozvali takmer päťdesiat zahraničných pozorovateľov – teatrológov k nám.

„Verím, že ich naše divadlo osloví,“ vraví Fekete. Napokon, v poslednom období tu vznikajú prvé koprodukcie. „Chce to kontinuálnu a premyslenú stratégiu. Cez divadlo sa dá veľa dozvedieť nielen o divadle, ale aj o našej spoločnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 081
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 987
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 166
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 025
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 910
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 480
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 071
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 551
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu