Hoci je dnes celkom módne hovoriť, že súčasná slovenská dráma sa takmer nehráva, odborníci tvrdia, že to nie je pravda. Prieskumy hovoria, že jej výskyt v našich divadlách je v porovnaní so zahraničnými titulmi päťdesiat na päťdesiat, a čosi z našej dramatickej tvorby sa nájde minimálne na českej scéne. „Hráva sa. Aj na to chceme upozorniť festivalom Nová Dráma,“ hovorí členka festivalovej rady a riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete.
Najlepšie to vidieť na výbere jedenástich súťažných predstavení, ktoré festivalová porota vybrala z ponuky slovenských divadiel. Nová dráma má tak možnosť upriamiť pozornosť aj na mimobratislavské, regionálne divadlá.
Do utorka budúceho týždňa sa v Bratislave postupne predstavia hry Viliama Klimáčka, Eda Kudláča a Slávky Daubnerovej, Ivety Škripkovej a kolektívu herečiek, Karola Horáka, Hany Naglik, Romana Poláka, Ľuba Burgra a Divadla SkRAT či Miloša Karáska v podaní divadiel z Bratislavy, Banskej Bystrice, Prievidze či Prešova.
Okrem toho si diváci budú môcť pozrieť tvorbu mladých írskych dramatikov v insenáciách Divadla Andreja Bagara v Nitre a Divadla Kontra zo Spišskej Novej Vsi. Hosťom zo zahraničia bude špička súčasného rumunského divadla z Bukurešti s hrou Gianiny Carbunariu mady–baby.edu.
„Snažili sme sa program nielen zatraktívniť, ale aj vnútorne navrstviť“, hovorí Fekete. „Zaujímali nás témy a názory, ktoré sa v našich drámach objavujú. Dôležité je, aby tvorcovia vedeli, čo nám chcú povedať.“
A keď už slovenské divadlo cestuje do zahraničia menej, než by si zaslúžilo, organizátori pozvali takmer päťdesiat zahraničných pozorovateľov – teatrológov k nám.
„Verím, že ich naše divadlo osloví,“ vraví Fekete. Napokon, v poslednom období tu vznikajú prvé koprodukcie. „Chce to kontinuálnu a premyslenú stratégiu. Cez divadlo sa dá veľa dozvedieť nielen o divadle, ale aj o našej spoločnosti.“
|