Medzi sentimentom a emóciami

Lotyš Alvis Hermanis si pred pár dňami prevzal cenu Nová divadelná realita z rúk guru ruského divadla Anatolija Vasiljeva, ktorý je jej prvým nositeľom. Ocenenie pre mladých tvorcov sa v rámci Európskej divadelnej ceny udeľovalo už deviatykrát.

Záber z inscenácie Dlhý život v réžii Lotyša Alvisa Hermanisa.Záber z inscenácie Dlhý život v réžii Lotyša Alvisa Hermanisa. (Zdroj: ETP)

Vo svojej ďakovnej reči Hermanis odmietol prúd súčasného divadla, ktorý na javisku rozlieva veľa umelej krvi. „Často sa režiséri v krutosti len vyžívajú,“ povedal neskôr. Sám pôsobil krehko, pri rozhovore s novinármi sa občas odmlčal, aby si premyslel odpoveď.

S Hermanisovou tvorbou sme mali možnosť zoznámiť sa na festivale Divadelná Nitra. V roku 2003 hosťoval s Gogoľovým Revízorom, vlani prezentoval dojímavú Soňu podľa poviedky Tatiany Tolstej. V gréckych Thessalonikách, kde sa tohtoročná divadelná cena odovzdávala, ukázali organizátori dva z jeho projektov. Dlhý život i Otcovia vyvolali nadšené, ale i zdržanlivé reakcie prítomných kritikov z celej Európy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O pátose prístupu

Scénu k jeho Dlhému životu navrhol sám život. Scénografka pozbierala kredence zo starých bytov a ponechala ich bez zmeny. Počas svojho desaťmesačného „archeologického výskumu“ zhromaždila 4300 bizarných objektov, od obrazu Hemingwaya v blikajúcom ráme až po obitú konvičku na mlieko.

Hermanis práve „okolie života“ považuje za kľúč k príbehom, hovorí, že by mal problém inscenovať klasický text z minulého storočia – chýbala by mu informácia o bežnom správaní ľudí daného obdobia. „Texty majú zmysel len vtedy, ak poznáme to, čo ich obklopovalo.“

Banálne situácie zo života starých ľudí imitované mladými hercami však v inscenácii Dlhý život trvali akosi pridlho, aj keď boli - podobne ako scéna - plné milých drobností.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa silnejšie na mňa zapôsobil biografický projekt Otcovia zo Schauspielhause v Zürichu. Alvis Hermanis strávil so svojimi hercami prvé tri týždne hľadaním spomienok na svojich otcov. Tvrdí, že až na výnimky sú príbehy, ktoré nám protagonisti nakoniec prezentovali, rovnako reálne ako fotorealisticky prekreslené fotky na scéne z rodinných albumov.

„Moja metóda funguje s veľmi skúsenými hercami alebo s úplnými začiatočníkmi,“ vysvetľoval fakt, že jeden z trojice bol jeho dlhoročný priateľ, neherec. „Chceme ukázať obyčajný život obyčajných ľudí. Každý z nás môže byť divadelným hrdinom,“ hovorí Hermanis o pátose svojho prístupu.

Hermanis chcel, aby sme si počúvajúc príbehy o nepodarených dovolenkách, otcovských pijatikách, neverách či det­ských bitkách spomenuli na vlastných otcov. „Sociálny a politický kontext prišiel sám od seba. Bolo však dôležité vybrať si hercov z rôznych krajín, aby sme mohli prezentovať univerzálne myslenie povojnovej generácie, ktorá mala celkom iné hodnoty, iný koncept zodpovednosti,“ hovorí Hermanis. Tie najintímnejšie spomienky do inscenácie nakoniec nezaradili, nechceli vraj ľudí vyzliekať, skôr vytvárať poetické obrazy.

SkryťVypnúť reklamu

Kadiaľ vedie tenká čiara

Produkcia Otcovia, počas ktorej sa synovia za pomoci maskérok pomaly menia na vlastných otcov, je dojímavým holdom hodnotám 20. storočia. „My už žijeme na americký spôsob. Aby sme sa vedeli držať týchto jemných vecí, musíme byť agresívni ako ľudia v autobuse počas špičky.“

Hermanis verí, že nová divadelná realita sa na rozdiel od geografických území dá ešte stále hľadať. „Divák je rafinovanejší, musíme sa ho naučiť rafinovanejšie klamať.“

Publikum sa podľa neho stalo cynickejšie, divadlo je dnes viac o estetike, manierizme a ro­zume. Jeho však zaujíma komunikácia na emocionálnej úrovni. „Existuje tenká čiara medzi emocionalitou a sentimentom. Stále neviem, kadiaľ vedie.“ Staroba či osobná i spoločenská minulosť ho zaujímajú preto, že pamäť v nás všetkých spúšťa nostalgické nálady.

SkryťVypnúť reklamu

Bojí sa však, aby sám v budúcnosti nereprodukoval svoje staré triky. „Pozrite sa okolo seba. Aj tí najväčší umelci hrajú stále dookola tie isté platne. V 60. rokoch sa hovorilo, never nikomu nad tridsať. Dnes by som povedal: Never divadelnému režisérovi nad šesťdesiat.“

Alvis Hermanis (1965) - po štúdiu herectva na konzervatóriu nakrútil niekoľko filmov, neskôr sa vrátil k divadlu. Hneď prvá divadelná réžia mu priniesla Cenu za najlepšiu inscenáciu sezóny 1992/1993. Jeho inscenácie sa s úspechom uvádzajú na medzinárodných festivaloch v Litve, Estónsku, Poľsku, Rusku, USA, Kanade, v Rakúsku, Nemecku, Slovinsku, Fínsku, Francúzsku, Belgicku. Od roku 1997 je umeleckým riaditeľom Nového divadla v Rige.

FOTO – ETP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 076
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 986
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 155
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 023
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 930
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 478
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 069
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 547
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu