Jeden z dvoch tohtoročných laureátov Európskej divadelnej ceny - nemecký divadelný i filmový režisér Peter Zadek – si po ocenenie neprišiel. Vraj má problém pri skúšaní svojej novej produkcie v Berlíne.
Medzinárodná porota však trvala na tom, že cena môže byť odovzdaná len za účasti tvorcu. Ten by sa vraj mal ukázať aspoň na ceremoniáli, ak už nemohol participovať na seminároch venovaných jeho tvorbe, ktoré boli z programu nakoniec vypustené.
Zadek označil takýto postoj za smiešny: „Túto cenu dostávam za celoživotné dielo, nie za to, že využijem služby Olympic Airways. Dokazujete absolútny nedostatok pochopenia pre divadlo, ktoré máte v Európe reprezentovať,“ odpísal organizátorom týždeň pred ceremoniálom, stále veriac, že zmenia svoj názor. V hre bolo aj 30–tisíc eur, ktoré mal s cenou dostať.
Ťažko sa dá odhadnúť, či nešlo len o bežný prejav jeho povestnej kontroverznosti. „Cítim, že mám subverzívneho ducha, kritický postoj k svetu okolo. Vždy som tak trochu mimo vecí,“ aj takéto Zadekovo vyjadrenie je v bulletine k 11. ročníku Európskej divadelnej ceny.
V programe stretnutia divadelníkov z celej Európy zostal teda len jeho Peer Gynt v podaní Berliner Ensemble. Viac ako trojhodinová produkcia nasledovala po záverečnom ceremoniáli, ktorý sa vďaka oficiálnym rečiam neúmerne naťahoval.
Práve v momente, keď mala byť prečítaná odpoveď organizátorov na Zadekov list, vošla na scénu jeho obľúbená herečka Angela Winkler. Mužom sediacim za predsedníckym stolom začala vyčítať necitlivosť voči hercom a divákom, čím ceremoniál prakticky ukončila. Predstavenie potom trvalo do pol druhej v noci.
Organizátori na Zadekovo odmietnutie reagovali citlivejšie. Aj preto, že vlaňajší laureát európskej ceny Harold Pinter na ceremoniál v Turíne prišiel i napriek podlomenému zdraviu. Ani vlani však na scénu neprišiel režisér Oskaras Koršunovas, ktorý získal cenu v kategórii Nová divadelná realita.
Tento rok ocenenie adresované mladým tvorcom získala srbská dramatička Biljana Srbljanovic a lotyšský režisér Alvis Hermanis.
Je možné, že sa 81–ročný Zadek urazil aj preto, že cena mala byť po prvý raz v histórii udelená ex aequo. Deliť sa mal s oveľa mladším kanadským režisérom Robertom Lepageom. Práve jemu sa teda v Zadekovej neprítomnosti ušlo najviac mediálnej pozornosti.
V Thessalonikách sa však Lepage prezentoval len pár ukážkami vrátane záveru z projektu Odvrátená strana mesiaca. Film, ktorý si Lepage na báze tejto produkcie zrežíroval, sme mohli vidieť aj v Bratislave na festivale frankofónneho filmu.
Peter Zadek (1926): pre televíziu i divadlo spracoval Shakespeara, Ibsena a Čechova. Pracoval v najvýznamenších divadlách v Berlíne, Hamburgu, Viedni či v Paríži.
Robert Lepage (1957): v Quebecku si založil vlastné divadlo Ex Machina, pracuje však najmä v Európe. Je režisérom, hercom, scénografom i autorom multimediálnych projektov. Po roku 1994 pracuje aj ako filmový režisér.
Autor: Zuzana Uličianska Thessaloniki