Negatívna recenzia môže byť účinná

Mnohí ľudia z marketingovej brandže sú presvedčení, že odporúčania expertov, nezávislé hodnotenia, spotrebiteľské testy či recenzie hrajú významnú rolu v rozhodovacom procese spotrebiteľa.

Svoju sebaprezentáciu sa snažia vyšperkovať rôznymi diplomami či pečaťami kvality, cez „píár“ sa usilujú o pochvalné vyjadrenia celebrít či priaznivé kritiky recenzentov.

Snaha firiem „nechať za seba prehovoriť fakty či nezávislých odborníkov“ je vcelku logická. A predsa, niekedy to môže byť zbytočné, ba dokonca až kontraproduktívne.

V poslednom období som mal možnosť podieľať sa na dvoch prieskumoch spotrebiteľského správania, výsledky ktorých boli v tomto ohľade prekvapivé. Prvým bol prieskum o tom, ako sa na Slovensku kupujú mobilné telefóny. Ukázalo sa, že hoci je na trhu celý rad odborných časopisov a webových stránok venujúcich sa porovnávaniu telefónov a ich recenziám, tri štvrtiny používateľov telefónov nikdy nijakú recenziu na mobil nečítali!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Druhým je prieskum, prečo ľudia chodia do divadla. Aby nenastalo nedorozumenie, do divadla aspoň raz za mesiac chodia 3 percentá slovenskej populácie - takmer polovica obyvateľstva Slovenska nikdy v živote v divadle nebola.

A aké recenzie „musia“ čítať títo divadelní nadšenci? Napríklad: premiéra baletu Warhol „...kĺže po vonkajškových výrazových prostriedkoch“ a hoci „...hlavu a pätu to má, chýba tomu niečo uprostred“. Inscenácia R.U.R si zasa podľa recenzentky „žiadala výraznejšiu interpretáciu“ a „...naturelu režiséra sa hra vôbec nehodila“. No a premiéra hry Kto sa bojí Beatles „...je milá, hoci nedotiahnutá komédia“, ... atď. Čo titul, to negatívna kritika. Akiste nemilé.

No v spomínanom prieskume sa viacerí respondenti zhodli na tom, že keď si po premiére čítajú recenzie v tlači, skoro vždy majú pocit, že boli na nejakom inom predstavení ako recenzent. Typickým bol výrok: „Napriek hroznej recenzii som si to aj tak bol pozrieť. A veľmi sa mi to páčilo.“ Vyskytol sa dokonca názor, že „čím horšia recenzia, tým lepšie predstavenie (a naopak)“.

SkryťVypnúť reklamu

Aj negatívna recenzia môže byť účinná; ale s opačným efektom.


Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 829
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 206
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 908
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 805
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 320
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 335
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 197
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu