Mesačník bezdomovcov Nota bene bol podľa údajov auditu predaja tlače ABC v januári siedmym najpredávanejším mesačníkom na Slovensku. A to napriek, respektíve svojmu hendikepu. Nie je v štandardnej distribúcii, kolportéri ho predávajú len v 21 mestách.
S údajom o januárovom predaji 42 700 kusov Nota bene je vydavateľ po šiestich rokoch práce spokojný. A nielen s predajom. Mesačník je totiž prostriedkom, ako sa bezdomovci môžu vrátiť do spoločnosti, prípadne si pomôcť v svojej núdzi.
Ako vyzerá Nota bene? Neprináša aktuality, neodhaľuje kauzy, radšej priamo v textoch povzbudzujúce svojich predajcov. Napríklad aprílové vydanie obsahuje rozhovor s Monikou Hilmerovou, reportáž o otužilcoch, rozhovor s meteorológom, netradičný pohľad na dedinskú svadbu, reportáž zo zámoria. Časopis ani svojím vyhotovením výrazne nezaostáva za zabehanými spoločenskými časopismi. Do Nota bene totiž prispievajú zväčšia už ostrieľaní redaktori z týždenníkov.
Na začiatku boli dvaja
Pouličný časopis založilo pred takmer šiestimi rokmi združenie Proti prúdu so zámerom pomôcť ľuďom na ulici alebo tým, ktorí žijú v útulkoch. Na začiatku ho predávali len dvaja predajcovia v Bratislave, v priebehu mesiaca sa ich počet rozšíril na dvanásť, prvý mesiac predali takmer tritisíc výtlačkov. V súčasnosti pracujú v sieti predajcov v 21 mestách stovky ľudí.
„Ľudia pochopili, o čom ten projekt je a rozhodli sa, že ho budú podporovať,“ povedal pre SME Martin Opeta riaditeľ združenia Proti prúdu, ktoré časopis vydáva.
Čo je úspech
Pre predajcu je úspech, ak sa mu podarí zarobiť na živobytie, na ubytovňu, začne chodiť čistý, získa kontakty so spoločnosťou, ktoré predtým stratil. A to je podľa Opetu najdôležitejší aspekt.
„My nerobíme veľkú činnosť, akú robí spoločnosť, keď priamo ľudia začínajú s predajcom komunikovať,“ hovorí.
Vo veľkom počte ľudí, s ktorými odrazu komunikujú, sa vždy nájde niekto, kto ich vypočuje, ponúkne im nejakú prácu, pozve ich na kávu a aj to je už krok späť z izolácie. Navyše, bezdomovci si vytvárajú pracovné návyky, ktoré na ulici stratili.
Dobrým príkladom premeny je pani, ktorá si sama založila občianske združenie s podobným zámerom, alebo bezdomovec Július, ktorý dokonca vydal vlastnú knihu.
Bez alkoholu
Pri predaji majú prísne podmienky. Nesmú byť pod vplyvom alkoholu, je dobré, keď sú čistí, ale aj keď sa usmievajú na ľudí. „Pokiaľ toto dodržiavajú a sú vytrvalí, tak sa im darí zarábať,“ hovorí Opeta.
Nie všetci predajcovia však dodržiavajú stanovené pravidlá. Združenie ich nestíha kontrolovať, keďže len v Bratislave je evidovaných okolo 170 predajcov. A tak Nota bene spúšťa kampaň „Je na vás, koho podporujete“. Pointa je v tom, aby ľudia nezavrhli projekt, len preto, že stretnú opitého či agresívneho predajcu.
„Nech podporia len takého, ktorého chcú,“ povedal Opeta.
Podľa počasia
V lete sa Nota bene, tak ako aj iné časopisy, predáva horšie, pretože ľudia chodia viac na dovolenky. V zime si bezdomovci hľadajú prístrešie, no kupujúci majú viac súcitu.
Lepší je predaj na začiatku mesiaca, keď je číslo čerstvé. Denne jeden predajca predá priemerne do dvadsať výtlačkov, šikovným predajcom sa podarí aj päťdesiatka. Z ceny 30 korún ide polovička bezdomovcovi.
Nie všetkým sa však darí. „Niektorí to chcú skúsiť, a zistia, že im to nevyhovuje, že je to príliš ťažké alebo sa hanbia, alebo sa pri predaji dostanú do konfliktu,“ vysvetľuje Opeta.