Od dielka síce komorného, no v orchestri i vokálnych partoch mimoriadne náročného sme očakávali, ako preverí schopnosti bratislavského súboru.
Opera SND je z vlastných zdrojov schopná postaviť jedno výborné obsadenie: Sergej Larin (Bacchus) je po ťažkej chorobe opäť v skvelej forme. Exceloval hrdinským tenorom, dokonale si rozumie so straussovským štýlom a jeho herectvo znesie činoherné kritériá. Iveta Matyášová spievala part Ariadny mäkkým kultivovaným hlasom s peknými pianami. Výrazovo s postavou doslova zrástla – je pravou nepochopenou nešťastnicou, ktorá si v tomto svete nedokáže nájsť miesto.
Po legendárnej Zerbinette Edity Gruberovej máme v Ľubici Vargicovej ďalšiu výbornú predstaviteľku koketnej komediantky. Pre jej exportný farebný materiál nie sú koloratúry miestom pre exhibíciu, ale nositeľom výrazu. Táto hlasová danosť alternantke Jane Bernáthovej chýba, no v rámci možností sa s postavou vyrovnala slušne. Kvalitný je výkon Jána Ďurča (Učiteľ hudby – charizmatická duša prológu diela) i oduševnenej Denisy Hamarovej (Skladateľ – rozorvaný mladík bijúci sa za ideály). Z druhého obsadenia zarezonovala hosťujúca Maida Hundeling (Ariadna), ktorej soprán je síce vo farbe studený, no adekvátne dramatický a kompatibilný so straussovskou poetikou. Orchester sa s mimoriadne náročným partom potrápil, povypúšťal viac „kanárov“, než sme zvyknutí, ale koncepcia má názor a časom by sa hudobné naštudovanie mohlo usadiť.
Nároky sa však kladú nielen na plecia interpretov, ale aj obecenstva. Herecky prepracovaná koncepcia švajčiarskeho režiséra ráta s divákom, ktorý do divadla neprichádza len pasívne skonzumovať predložené sústo. Teda, ak sa neuspokojí s tým, že si oprie zrak o zaujímavú scénu a pekné kostýmy.
Inscenácia sa začína na večierku u rozmaznaného boháča, ktorý v závere svet povrchného blahobytu opúšťa spolu s Ariadnou. Už nie ako pozemský zbohatlík, ale ako hrdinský boh Bakchus z opery Ariadna na Naxe, ktorú si nechal skomponovať. Mení človeka k lepšiemu umenie? Alebo láska? Alebo je to celé úplne inak?
P. S.: Potenciálnym divákom odporúčam preštudovať si obsah a úvodnú štúdiu v bulletine. A potom veľa šťastia pri hľadaní hraníc medzi snom a realitou.
Richard Strauss: Ariadna na Naxe. Opera SND, Bratislava. 27. a 28. apríla 2007. Hudobné naštudovanie Walter Kobera, scéna a kostýmy Stefanie Pasterkamp, réžia Dieter Kaegi.
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná publicistka)