BRATISLAVA. Ministerstvo zdravotníctva tají, kto preň realizuje analýzu zákonov o zdravotných poisťovniach a o zdravotnom poistení, kedy bude ukončená a koľko bude stáť daňových poplatníkov.
Na otázky SME adresované rezortu odpovedala hovorkyňa Silvia Balázsiková, že „všetky vami požadované informácie zverejníme až potom, keď bude táto právna analýza doručená ministrovi zdravotníctva“. Termín ukončenia však tiež nespresnila. Ministerstvo do uzávierky neposkytlo ani údaje o počte právnikov, ktorí v rezorte pracujú, ani to, koľko externých právnikov robí na analýze sporných zákonov.
Právnik Transparency International Pavel Nechala považuje takýto postoj za zvláštny. „Na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám má štátny orgán poskytnúť takéto informácie,“ povedal.
Podľa neho zákon nepozná ani argument, že právna analýza je v stave rozpracovanosti a preto nie je možné potrebné informácie dať k dispozícii.
Denník SME si odopreté informácie vyžiadal od ministerstva cez zákon o slobodnom prístupe k informáciám.
Čo to bude stáť?
Právne analýzy patria podľa Kataríny Brtaňovej z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) medzi prioritné služby. Či je štátna inštitúcia povinná vyhlásiť obchodnú súťaž na právnu firmu „záleží od hodnoty zákazky,“ povedala.
Tie sa podľa sumy delia do štyroch kategórií. Pri obstarávaní do jedného milióna ide o zákazku s nízkou hodnotou a „štátny orgán sa musí správať čo najhospodárnejšie a najefektívnejšie,“ povedala Brtaňová. Môže si teda na základe vlastného uváženia určiť, kto mu právne služby poskytne.
Iný prístup zvolil rezort práce. „Podľa zmluvy zaplatí ministerstvo práce za právnu analýzu 1,735 milióna korún vrátane daní a všetkých poplatkov,“ povedala hovorkyňa ministerstva Alexandra Gogová.
Analýzu dosahov vplyvu zavedenia II. kapitalizačného piliera na hospodárenie Sociálnej poisťovne podľa nej robí právnická kancelária Martin Krechňák & Krechňák.
Ministerstvo realizovalo zákazku zmluvami s viacerými čiastkovými platbami a podľa zákona nemalo povinnosť vyhlásiť verejnú obchodnú súťaž.
Podľa Nechalu je na zamyslenie a posúdenie ÚVO, či nebol takýmto postupom obídený zákon. Zároveň si však nemyslí, že „pri právnických službách je cena práve tým faktorom, ktorý rozhoduje o nutnosti vypísať verejnú súťaž“.
Ministerstvá majú aj
vlastných právnikov
Jednotlivé ministerstvá majú k dispozícii aj vlastných právnikov. Rezort práce má legislatívnu sekciu, ktorá zamestnáva 5 ľudí vrátane asistentky.
Podľa Gogovej ani nie je možné, aby „podobnú analýzu robil odbor ministerstva, pretože sa týka materiálu práve z dielne rezortu práce“.
Analýza nie je definitívne dokončená. Budúci týždeň by sa mali stretnúť zástupcovia ministerstva s jej autorom. Pre verejnosť bude k dispozícii až po prerokovaní koaličnými partnermi.
Minister Ivan Valentovič chce zákonom o zdravotnom poistení docieliť, aby sa poistenci štátu museli povinne registrovať iba v štátnych zdravotných poisťovniach.
Zákonom o zdravotných poisťovniach chce zas zamedziť, aby si akcionári súkromných zdravotných poisťovní mohli vyplácať dividendy.
Analýzy majú ukázať, či navrhované normy nie sú v rozpore s ústavou.
Finančné limity na obstarávanie
Štátna inštitúcia rozdeľuje podľa zákona zákazky do štyroch kategórií:
zákazka s nízkou hodnotou – limit do jedného milióna
podprahová zákazka – v rozmedzí od jedného do dvoch miliónov
podlimitná zákazka – v hodnote od dvoch do 5,2 milióna
nadlimitná zákazka – od 5,2 milióna (154tisíc eur) vyššie
Zdroj: Zákon o verejnom obstarávaní