Ak vo veľkom, tak doslova. Nové územia, na ktorých sa rodia plány výstavby jednotlivých nových celkov v Bratislave a jej okolí sa nemerajú na desiatky hektárov, ale na stovky, prípadne tisíce. Gigantické projekty - informácie o nich sa rodia postupne tak ako získavajú konkrétnejšie kontúry spolu s prichádzajúcimi investormi.
Do veľkých celkov sa nepúšťajú žiadni začiatočníci - najväčšie projekty v blízkom čase v hlavnom meste a jeho okolí plánujú Penta Investments, Cresco Group spolu s Quinlan Private a HB Reavis Group. Nejde o prísne špecializované územia, ale o celé polyfunkčné štvrte budované na zelenej lúke. "Aktuálnou snahou novodobých developerov v Európe i vo svete je popretie obdobia fukcionalizmu a striktného členenia miest na zóny bývania, práce a oddychu," hovorí o tvorbe takýchto projektov projektový riaditeľ Penta Investments Vladimír Škrovan. Funkčne obmedzené zóny minulosti totiž prinášajú najmä dopravné a sociálne problémy. Nahradiť by ich mal ideál dnešného urbanizmu, ktorý podľa Škovrana predstavuje vytvorenie polyfunkčného miesta s veľkým dôrazom na genia loci (ducha miesta) a ľudskú mierku.
Veľká zelená lúka je príležitosťou pre vytvorenie dvadsaťštyrihodinového života ľudí bez nutnosti cestovania za prácou, službami a oddychom. Súčasťou projektov rozvoja veľkých doteraz nezastavaných území býva často vytvorenie car-free zóny, parkov, ihrísk avšak pri dodržaní nočnej hustoty obyvateľstva na hektár odpovedajúcej urbanizovanému prostrediu.
230 hektárov...
Toľko by mal mať projekt Penta Investments s názvom The Port - Lamačská brána. Nachádzať sa bude na vstupe do Bratislavy medzi diaľnicou D2, cestou do Devínskej Novej Vsi a cestou k Volkswagenu. Vďaka svojej veľkosti poskytuje veľkorysé možnosti využitia najnovších trendov urbanizmu novovzniknutých štvrtí v Európe a vo svete.
Na novom území by malo vzniknúť na ploche 140 000 m2 obchodno - zábavné centrum so zábavným parkom a multifunkčným športovým komplexom. Vyrastie tu moderné administratívne centrum i nízkopodlažné obytné súbory s komplexnou ponukou služieb vrátane materskej škôlky, školy a zdravotného zariadenia. V území plánuje vybudovať svoje prevádzky niekoľko veľkých obchodných reťazcov z oblasti potravín, nábytku, obchodu so stavebným materiálom a záhradou, ako aj spotrebnej elektroniky, ktoré v tejto časti Bratislavy nie sú zastúpené. Penta tu zároveň plánuje vybudovať dopravný prestupný uzol medzi železnicou, autobusovou dopravou a električkami, nachádzať by sa tu mala mimoúrovňová križovatka s predĺžením Saratovskej ulice, pribudnúť by mala nová trasa električky, ktorá v budúcnosti pripojí mestskú časť Devínska Nová Ves.
Výstavba sa tak ako je pri veľkých projektoch pravidlom uskutoční po etapách. Začatie prvej etapy je naplánované na prvý štvrťrok budúceho roka s predpokladaným ukončením koncom roka 2009. V prvej etape sa postavia prevádzky obchodných reťazcov a spomínané obchodno - zábavné centrum. Začiatok druhej etapy, súčasťou ktorej budú ostatné funkčné celky, by mal prísť v roku 2010. "Port znamená prístav, aj preto by sme chceli, aby ľudia do tejto zóny nechodili len za nákupmi, ale aby sa pre nich vďaka komplexným funkciám stala miestom, kde budú žiť, pracovať, či zabávať sa," hovorí Martin Danko z Penta. Presnejšie zámery chce spoločnosť verejnosti sprístupniť v druhej polovici tohto roka.
135 hektárov...
Na tejto ploche by malo vzniknúť petržalské Južné mesto - South City. Podľa informácie spoločnosti Cresco Group a Quinlan Private, momentálne dotvárajú Master plán celého územia. Začiatok výstavby sa predpokladá už na budúci rok. Začať by sa malo s časťou zóny A, kde je naplánované bývanie (viac ako 157 tisíc metrov štvorcových), administratíva i obchodné priestory. "Nechceme vytvoriť uzatvorené predmestské geto, ale tvoríme miesto na bývanie mestského charakteru, ktoré sa stane atraktívnym príkladom pre zdokonalenie prostredia celej Petržalky," prihovára sa najmä budúcim investorom v anglickej verzii materiálu o projekte South City developer.
Naplánované je multifunkčné územie. Zámerom projektu je vytvoriť mestské prostredie, charakteristické rozmanitosťou a pestrosťou. Postaviť by tu mali rôzne typy bývania, občianskej vybavenosti ako školy, škôlky, zdravotnícke zariadenia, i administratívne priestory, ktoré zabezpečia pracovné miesta. Mali by tu byť aj športové a rekreačné zariadenia pre relax. Všetko s bohatým zastúpením zelene a vody.
Zóna A sa rozprestiera na západnej hranici celého územia. Podstatnú časť oblasti zaberá plánované železničné depo. Rezidenčné a občianske budovy v tejto zóne by mali prispieť k vytvoreniu polyfunkčného mestského prostredia, predovšetkým v súvislosti s konečnou stanicou systému železničnej prepravy. Zóna B bude centrálnou časťou územia s najvyšším podielom obytnej plochy. Dopĺňať ju budú budovy občianskej vybavenosti a administratívne priestory. Pri vytváraní tejto zóny sa zvažuje umiestnenie električkovej trate, ktorá by umožnila spojenie s už zastavanými časťami Petržalky ako aj s budúcimi časťami na juhu rozvíjajúceho sa mesta. Zóna C by mala byť prevažne určená na bývanie, tak ako ju na to predurčuje prírodný potenciál lokality - jej výraznou črtou je umelý kopec, ktorý developer plánuje prispôsobiť a začleniť do zastavaného prostredia.
Južné mesto (South City)
Bývanie 794 485 m2
Komerčné priestory 268 971 m2
Obchod 169 059 m2
Sociálne a kultúrne zariadenia
92 022 m2
Hotel 25 858 m2
Spolu 1 350 395 m2
2200 hektárov...
Ak sa o HB Reavis Group hovorí, že je bežcom na dlhé trate, tento projekt to len potvrdzuje. Na území o takejto rozlohe je naplánovaný pred siedmimi rokmi medializovaný projekt EuroValley. Developer HB Reavis Group sa do projektu zapojil až v auguste roku 2005. Na dve z jeho častí, E a C, sú podľa marketingového manažéra spoločnosti Mira Sedláka vydané stavebné povolenia. Ďalšie územie je v štádiu prípravy. Kedy sa začne stavať sa zatiaľ nevie. "Vedú sa rokovania s niekoľkými veľkými investormi. Čo bude ďalej, budeme vedieť povedať, až keď sa rokovania uzavrú," hovorí Sedlák. Ako zdôrazňuje, EuroValley nie je špekulatívnym projektom, teda projektom, ktorý sa najskôr postaví a až potom sa ponúkne ďalším záujemcom. Stavať sa bude na mieru a podľa dopytu.
EuroValley by sa mal budovať v troch etapách, rozdelený je na šesť zón, ktoré sa nachádzajú pri Veľkých Levároch, Malackách a Plaveckom Štvrtku. Pôvodný zámer výhradne technologického parku postupne získal na žiadanejšej polyfunkcii - okrem výroby, logistiky, vývoja a výskumu sa ráta aj s bývaním a zónami pre trávenie voľného času. Prvé dve časti parku (E - 33 hektárov a C - 120 hektárov) budú orientované na logistiku a ľahkú výrobu.