ako významný nárast. Hlavné mesto je však v tomto ohľade len na začiatku vývoja. Nielenže ho možno tušiť, ale už stojí vo dverách.
Vlani bolo podľa Štatistického úradu SR v Bratislave 45 hotelov.
Z nich dvanásť malo štyri hviezdičky, sedemnásť tri hviezdičky, počet dvojhviezdičkových hotelov bol vlani rovnaký, ako štvorhviezdičkových, jednu hviezdičku mali v označení iba štyri hotely. Okrem hotelov sa v hlavnom meste nachádzalo deväť hostelov a viacero iných zariadení, ako sú napríklad ubytovne.
V najbližších rokoch sa odhaduje, že by v hlavnom meste Slovenska malo pribudnúť tridsať nových hotelov. Tento odhad je však veľmi orientačný. Hotel plánuje vo svojom projekte takmer každý developer, ktorý má
v pláne zaplniť väčšie územie polyfunkčnými budovami. Prečo? Odpoveď je jasná. Kapacity hotelov v hlavnom meste náporu hostí nestačia, čomu zodpovedajú aj ceny. Hotelový segment je teda oblasťou, na ktorej, ak ju viete robiť, môžete dobre zarobiť. Developeri sa ponáhľajú, aby tento trend zachytili.
Kde budú nové hotely
V pláne sú takmer vo všetkých atraktívnych a novobudovaných územiach Bratislavy. Chýbajúci päťhviezdičkový segment onedlho doplní Kempinski Hotel River Park pri Dunaji a pri Dunaji v komplexe Eurovea, ktorá vyrastá v zóne Pribinova bude aj päťhviezdičkový Sheraton. Ak chceme hľadať ďalšie hotely, netreba ísť ďaleko. V tej istej časti hlavného mesta vyrastú ďalšie hotely - pri Panorama City (tam sa plánujú až dva hotely rozdielnej kategórie). Štyri hviezdičky by mal mať nový hotel naprojektovaný v rámci Twin City, štyri a tri hviezdičky by mali mať nové hotely v plánovanej výstavbe na Kamennom námestí, kde developer Lordship Real Estate momentálne zvažuje aj možnosť prehodnotenia zámeru a ísť o hviezdičku vyššie. Hotely s vyšším počtom hviezdičiek (tri až štyri) sú v zámeroch plánovaných nových území Petržalka Juh aj The Port - Lamačská brána.
Tipy sa neprezrádzajú
Okrem spomínaných plánov, nové alebo ďalšie príležitosti v hotelovom segmente v súčasnosti hľadajú v Bratislave i na Slovensku ďalší významní i menší developeri. Za tých významných aspoň ORCO Property Group s dcérskou spoločnosťou MaMaison Hotel & Apartments a Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG, ktorá spojila svoje aktivity so sieťou Louvre Hotels.
"Hotelový trh na Slovensku je v súčasnosti na veľmi dobrej úrov ni. Navyše, hotelový priemysel najmä v Bratislave a okolí je veľmi aktívny a neustále sa pozitívne rozvíja", potvrzuje pre S-reality Daniel Penet, riaditeľ MaMaison Hotel & Apartments. Spoločnosť už má v tejto oblasti v Bratislave za sebou prvé skúsenosti získané v hoteli s apartmánmi Rezidencia Šulekova a na Slovensku má ďalšie ciele. "Ešte v tomto roku by sme radi zakúpili jeden hotel priamo v Bratislave. Už máme tip, ale neradi by sme vopred prezrádzali niečo konkrétne. Taktiež premýšľame o výstavbe celkom nového hotela, zrejme taktiež v Bratislave," prezrádza plány Penet. Rezidencia Šulekova je dobrým motívom - patrí medzi najviac obsadené hotely z celého portfólia MaMaison Hotel & Apartments, a tých nie je málo (v súčasnosti prevádzkuje desať hotelov v ČR, Poľsku, Maďarsku, pred otvorením je hotel v Moskve). Rezidencia Šulekova je pravidelne obsadená na 85 percent, čo v hotelierstve znamená veľmi vysoké číslo.
Konkrétny vo svojich nedávno zverejnených plánoch nie je ani rakúsky Warimpex. Slovensko zahrnul do svojich plánov pre výstavbu hotelovej siete v strednej Európe - stavať by mal nielen v Bratislave, ale aj v ďalších veľkých slovenských mestách. O hviezdičkách nehovorí nič. Zamerať sa však chce na lacnejšie takzvané "budget" hotely z portfólia značiek Louvre Hotels ako sú Campanile, Premiďre Classe a Kyriad.
Sám, s pomocou alebo pod vedením
Developer, ktorý sa pustí do hotelového segmentu má tri možnosti. Prvou je hotel nielen postaviť ale aj prevádzkovať ho vlastnými silami a na vlastné riziko, tak ako sa na to pripravuje napríklad Lordship Real Estate. Druhou, na Slovensku veľmi často využívanou možnosťou, je franchising, keď sa developer dohodne so zavedenou značkovou sieťou hotelov na spolupráci, dosadí si do hotela vlastný manažment, ale využíva dohodnuté štandardy, rezervačný systém i systém vzdelávania zamestnancov a ďalšie podmienky, ktoré si stanoví hotelová sieť. Treťou je takzvaný manažment contract (príkladom môže byť Crowne Plaza a zmluva medzi J&T Hotels Management a nadnárodnou spoločnosťou Intercontinental), keď partner developera - hotelová sieť - určuje značku, zostavuje manažment a rozhoduje o všetkých zásadných veciach majúcich vplyv na napĺňanie spoločne dohodnutého finančného plánu.
Tento biznis je celkom iný
Uspieť s hotelom pre developera nie je to isté, ako uspieť napríklad na trhu s kanceláriami. Hovorí to konateľ J&T Hotels Management Branislav Babík. J&T sa podľa jeho slov do hotelového segmentu pustila nielen preto, že to súviselo s ďalšími záujmami skupiny, ale aj preto, že hotelový biznis neoddeliteľne súvisí s realitami. "Cena hotela nie je stanovená iba tým, koľko zarobí, ale aj nehnuteľnosťou, čo znamená diverzifikáciu rizika podnikania v tejto oblasti," tvrdí Babík. Dobré umiestnenie hotela je pritom jedným zo základných predpokladov úspechu a ďalšieho zhodnotenia nehnuteľnosti. Na výnosy, mieru a rýchlosť návratnosti investícií preto pri hoteloch vplýva oveľa viac faktorov, ako to je napríklad pri kancelárskych komplexoch, ktoré sa zvyčajne len postavia a rýchlo odpredajú.
Hotely do prestížnej zbierky
Ak hovoríme o vplyve na hotelový biznis najvyšších kategórií na Slovensku, skupinu J&T nemožno obísť. O investície v tomto segmente sa začala zaujímať v roku 2003. Prvou z nich sa stal vtedajší hotel Fórum, ktorý v rámci zmien v portfóliu svojich značiek medzinárodná sieť Intercontinental premenovala na Crowne Plaza. Neskôr sa do siete hotelov, ktorú skupina prostredníctvom J&T Hotels Management spravuje, dostali ďalšie slovenské prestížne hotely a ubytovacie kapacity na Štrbskom Plese, ako štvorhviezdičkové Solisko, Hviezdoslavov, z ktorého po rekonštrukcii bude päťhviezdičkový Grand Hotel Kempinski, či bývalý liečebný dom Helios (po rekonštrukcii z neho bude troj-hviezdičkový hotel). V Tatranskej Lomnici J&T spravuje Grand Hotel Praha a v Starom Smokovci Grand Hotel. Podľa hovorcu skupiny Maroša Sýkoru, do roku 2011 by všetky tatranské hotely s označením Grand, v ktorých majú vplyv, mali mať päť hviezdičiek. Najnovšie aktivity J&T sa spájajú s Hotelom Slovan v Košiciach. Aj ten by mal mať po rekonštrukcii päť hviezd. Aktivity skupiny v hotelovom biznise sa nesústredia iba na Slovensko. V Prahe spravujú hotel kategórie "päť plus" a plány na výstavbu hotelov majú v Rusku v Moskve a ďalších mestách nad milión obyvateľov.