Stredné školy upúšťajú od klasických prijímacích pohovorov s testami zo slovenčiny a matematiky. Rozhodujúce sa stávajú známky počas štúdia na základnej škole a úspešnosť v celoslovenskom testovaní deviatakov Monitor. Čo na to hovoríte?
"Z psychologického hľadiska to vítame, bude menej stresu v rodinách. Tá ,sprcha' pri prijímačkách, ktorá bola niekedy aj negatívna, mohla niektorých poznačiť."
Budú prijímačky bez skúšok objektívnejšie?
"Aby sa dalo hovoriť o objektivite, musí sa zobrať do úvahy viacero faktov. Nestačia iba známky. Ak sú medzi ročníkmi výkyvy v známkach či disproporcie medzi známkami a výsledkom Monitora, tam by bolo pre objektivitu treba ešte niečo navyše."
Sú známky naozaj dobrým ukazovateľom schopností uchádzača?
"Známky a čísla sú univerzálne kritérium, ale zároveň aj niekedy mätúce. Iba samotné známky nemôžu byť zárukou úspešnosti žiaka. Prospech je jedna stránka mince, ale stredná škola nemôže vedieť, ako sa k nemu žiak dopracoval, či to nie je len výsledok finišu pred klasifikáciou. Známka je teda dosť relatívna a aj subjektívna."
Do úvahy sa berú aj výsledky v Monitore, ktorý má formu testovania, pri ktorom sa môže u jednotlivcov prejaviť stres.
"To je pravda. Testovanie nemusí vyhovovať každému žiakovi. Sú typy žiakov, ktorým nevyhovuje záťažové prostredie, skôr potrebujú individuálny, pokojný prístup bez časového obmedzenia. Vypracovanie písomnej práce ich pod časovým tlakom limituje, znervózňuje a podpisuje sa to pod ich kvalitu výkonu. Takže z tohto pohľadu môžu byť u niektorých výsledky Monitora skreslené."
Ako sa dá týmto problémom vyhnúť?
"Ak by si to škola mohla dovoliť, bolo by prínosom, keby získala o žiakovi viac informácií. Možno keby sa za známkami skrývalo nejaké hodnotenie triedneho učiteľa základnej školy, čosi také, čo by napovedalo viac o žiakovi. O čo má záujem, aké má prednosti. Vtedy by sa dalo odhaliť, či o smer štúdia má viac záujem dieťa, alebo jeho rodič."
Čo by teda mohlo odhaliť osobnosť žiaka?
"V zahraničí na to už prišli. Pomáha im v tom esej, ktorú musí žiak uchádzajúci sa o prijatie, napísať. Tam sa ukáže jeho osobnosť, odhalí sa jeho vnútorný záujem, či nie je za prehnaným záujmom rodič a podobne. Netvrdím však, že by sme mali kopírovať práve formu eseje, to by sme sa ocitli v druhom extréme. Je možné zadať napríklad úvahu, dotazník."