V Múzeu moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach vystavuje dvadsaťdva olejomalieb posledný spomenutý, už nebohý maliar.
Prehliadka je výsledkom niekoľkomesačného medzinárodného projektu financovaného Európskou úniou. Jeho súčasťou bolo prezentovať osobnosti pohraničného regiónu Medzilaborce – Sanok, ktoré svojím osobitým významom vo veľkej miere ovplyvnili obdobie a majú nadregionálny charakter.
Tak sa stretli diela Warhola a Beksinského, pop–art a surrealizmus. „Je pre neho charakteristické identifikovať svet ireálna, akúsi podvedomú tvár ukrytú pred svetom, ku ktorému mal autor, súdiac podľa jeho tvorby, mimoriadne citlivý expresívny alebo až depresívny postoj. Na prvý pohľad spokojne vyzerajúci umelec sa vo svojom introvertnom svete evidentne trápil,“ charakterizuje Beskinského diela kurátor výstavy Martin Cubjak.
„Svoju umeleckú výpoveď o svetoch, ktoré existujú často iba imaginárne, kódoval v dominantných témach bizarných figúr, fantastických krajiniek či morbídnych krížov nielen do svojich malieb, ale aj fotografií, abstraktných kombinovaných maliarskych techník, či do okresu imaginárnych počítačových grafík.“
V ranej tvorbe si Beksinskí dokázal nájsť výtvarný motív u Paula Kleea či Picassa, postupne sa však uberá k abstraktnej maľbe a posledné diela tvorí už pomocou spomínanej počítačovej grafiky. „Beksinskí svoje obrazy nazýva aj duchovnými autoportrétmi, ukazuje svoj navonok skrytý metafyzický strach, ktorý v menšej či väčšej miere pociťuje každý človek,“ dodáva Cubjak.
Zdizslaw Beksinskí zomrel o 17 rokov a jeden deň neskôr ako Warhol. Zavraždil ho priateľ jeho syna, ktorý si od neho v jeho varšavskom byte chcel požičať peniaze.
Do 15. mája máte možnosť konfrontovať Warholov pop-art a Beksinského surrealistický svet v Medzilaborciach.
Autor: Peter Takáč (Autor je teoretik umenia)