Detské porno je mediálnym hitom

Sex maloletých je najnovším hitom bulvárnej tlače a súkromných televízií, ktoré v posledných dňoch priniesli niekoľko „exkluzívnych“ nahrávok. V pondelok večer Markíza aj JOJ venovali tejto téme značnú časť v publicistických reláciách Paľba a Črepiny.

BRATISLAVA. Slovenské médiá sa zaoberajú detskou pornografiou a zverejňujú otvorene sexuálne zábery.

Redaktori komerčných televízií v reportážach hovoria o nakrúcaní sexuálnych videí na školách ako o spoločenskom probléme, a pripomínajú trestnú zodpovednosť. Zároveň „exkluzívne“ nahrávky zverejňujú. Na Markíze vysielali sex deviatakov či lesbický styk dievčat na záchodoch. JOJ priniesla reportáž o znásilnení 12-ročnej Eriky zo Šamorína, objavil sa aj samotný akt – pred desiatou večer.

„Relácia nie je určená deťom a zábery boli graficky rozostrené,“ povedal hovorca televízie JOJ Ľudovít Tóth.


Čo hovorí zákon

Zákon o vysielaní a retransmisii vysielanie pornografie a detskej pornografie zakazuje. Obe televízie tvrdia, že zákon neporušili a háklivé scény zakryli štvorčekmi. Trestný poriadok za detskú pornografiu považuje nie len zobrazenie pohlavného styku, ale aj zobrazenie obnažených častí tela dieťaťa smerujúce k vyvolaniu sexuálneho uspokojenia inej osoby. Týchto záberov bolo v reportážach dosť.

„Pri detskej pornografii by úplne stačilo to okomentovať verbálne,“ hovorí predsedníčka licenčnej rady Valéria Agócs.

Podľa mediálneho analytika a člena rady Miloša Mistríka televízie sledujú fenomén šoku. Hrozia im za to sankcie. Rada sa bude reportážami zaoberať.

S témou detských pornonahrávok začala bulvárna tlač. Po ich zverejnení sa chytili témy aj televízie a sexuálnych scén v médiách začalo pribúdať. Nový Čas dokonca vyzval na posielanie nahrávok do redakcie. Tento trend potvrdil aj hovorca JOJ. „Prišlo ich niekoľko s cieľom zarobiť aj sa zviditeľniť.“ Tvrdí, že vysielať to už nebudú.

„Nemám najmenšiu ambíciu upierať súkromným médiám právo maximalizovať zisk, na druhej strane pri takýchto citlivých témach sa treba otvorene baviť aj o spoločenskej zodpovednosti médií a o tom, ako tieto princípy vo svojom informovaní používajú slovenské médiá,“ povedal mediálny analytik Miroslav Kollár.

Obrana televízie

Šéf spravodajstva a publicistiky televízie Markíza Tibor Búza si nemyslí, že by šlo v reportáži v Paľbe o detskú pornografiu. „Všetky zábery boli dôsledne vyrastrované (zamazané). Cieľom reportáže nebolo propagovať pornografiu. Chceli sme poukázať na závažný problém,“ povedal Búza.

K nahrávke sexu medzi deviatakmi v spravodajskej relácii vysielanej o 19.00 hovorí: „Reagovali sme na to, lebo aj psychológovia a sociológovia, ktorých sme mali vo vysielaní, to považujú za problém číslo jeden. V nijakom prípade sa týmto nesnažíme získavať vyššiu sledovanosť.“ Obe televízie sa bránia tým, že polícia sa začala prípadmi zaoberať až potom, ako ich zverejnili médiá.

Analytik vidí nebezpečný trend

Kontroverzné zábery detskej pornografie šíriacej sa na základných ško­lách začali zverejňovať bulvárne denníky. V Novom Čase to boli články Ako to robia slovenské deti, Orgie na škol­ských záchodoch doplnené fotografiami zobrazujúcimi orálny sex medzi 12–ročným dievčaťom a 15–ročným chlapcom, či sexuálne scény medzi deviatačkami z Pezinka. Videá sa potom objavili aj na Markíze a JOJ.

Spôsob, akým médiá informujú o pornografii, je podľa mediálneho analytika Inštitútu pre verejné otázky a člena Rady STV Miroslava Kollára nebezpečný. „Okrem toho, že sa pohybujú na hranici šírenia detskej pornografie, kombinuje sa tu absolútna necitlivosť k dôsledkom takéhoto informovania, nevzdelanosť a nepripravenosť žurnalistov na spracovanie takýchto tém, so snahou využiť vyvolávajúcu silnú pozornosť na zvýšenie vlastnej sledovanosti či čítanosti,“ myslí si Kollár. Zábery už neplnia informačný význam a spustili lavínu nakrúcania v školách .

 


 

Sexuológ: Ľudia preberajú to, čo vidia

Sexuológ Robert Máthé hovorí, že pred dovŕšením 15. roku zažijú sex 4 percentá žien a 5 percent mužov.

Prečo si myslíte, že vznikol fenomén posielania sexu cez mobil a jeho zverejňovanie?

„Ľudia si v podstate vždy zvečňovali svoje zážitky - najprv ich len kreslili, hoci na steny jaskyne, s výdobytkami techniky sa tento spôsob menil - fotografovanie, film, video. Umožňuje to opätovné vracanie sa k tomu, čo sme zažili a navyše, môžeme sa rukolapne pochváliť aj pred inými. Sexuálne skúsenosti v období dospievania sú v kruhoch ostatných často cenené a uznávané. Mobil je takmer vždy poruke a je to prostriedok, ktorý umožňuje pohotovú komunikáciu.“

Platí, že čím slabšia sociálna skupina, tým skôr začína sexuálne žiť?

„V podstate to platí - čím nižšia vzdelanostná úroveň, tým skorší začiatok pohlavného života.“

Ak médiá informujú o prípadoch v školách, spôsobuje to, že to vlastne propagujú a chce to skúsiť viac ľudí?

„Sexu je v médiách ozaj veľa a je známym faktom, že niekedy práve vďaka tomu stúpa ich sledovanosť. To, čo ľudia vidia, sa potom dostáva aj do repertoáru ich správania.“

Je problém v sexuálnej výchove v školách?

„Sexuálna výchova u nás stále akosi pokrivkáva, a to aj napriek tomu, že odborníci o jej potrebe už dlhé roky hovoria. Chýbajú úprimné rozhovory dospelých s mladými ľuďmi o ich sexualite. Sexuálne dozrievanie súčasných mladých je zrýchlené a prebieha v čase, keď na nich pôsobí množstvo sexuálnych podnetov zo všetkých strán. Na otázku, čo s prebúdzajúcou sa sexualitou, si spravidla odpovedajú sami, a navyše aj konajú podľa vlastných predstáv, často vo vleku negatívnych vzorov, ktoré chtiac-nechtiac vidia.“

Nie je problém v rodičoch?

„Je len málo takých, čo hovoria so svojím dieťaťom skutočne o takých veciach vo vzťahu k sexualite, ktoré by mladých zaujímali - myslím na pohlavný styk, na okolnosti prvého pohlavného styku, na masturbáciu, na antikoncepciu, na prežívanie orgazmu či sexuálne úchylky.“

Povedali by ste, že mládež je dnes amorálnejšia alebo sa to len zdá a kedysi mala iné spôsoby?

„Povedal by som, že to nie je nič nové pod slnkom, len v súčasnosti sa toho podstatne viac dostáva na povrch - práve vďaka technike, ktorú máme k dispozícii.“

Monika Žemlová
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 743
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 374
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 428
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 017
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 899
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 676
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 502
  8. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 208
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu