Decaying Constant znamená doslovne Hynúca konštanta, ale bližšie budeme, ak to preložíme ako polčas či miera rozpadu.
Tak sa volá výstava, ktorej nechýba patina. V newyorskom Courthouse Center for the Arts sa na nej predstavuje tvorba dvoch fotografov – Slováka Tomáša Agata Błonskeho a Američana Dennyho Moersa.
„Spája ich podobná senzibilita a krajina, z ktorej sú fotografické zábery. Nesnažia sa vytvoriť snímky na reklamné letáky, u oboch je prítomná akási patina, nostalgia a tajomstvo,“ hovorí o výstave kurátorka Viera Levitt. Tou krajinou je Poľsko a za tou senzibilitou sa skrýva aj manipulácia.
Denny Moers používa špeciálnu techniku dotvorenia fotografií pri procese ich vyvolávania. Na plochu papiera aplikuje počas vyvolávania fotografie sypké pigmenty, čím vzniká tzv. monoprint, jedinečné a originálne dielo.
Tomáš Agat Błonski, finalista Ceny Oskára Čepana z roku 2004, takisto manipuluje so záberom dodatočne, no na rozdiel od Dennyho Moersa používa na túto „postprodukciu“ počítač. Pomocou neho rozsvecuje okná a s nimi aj život pred a za nimi, „oživuje svetlom“.
So „svetielkujúcim“ rukopisom Tomáša Agata Błonskeho sa mohli návštevníci galérii stretnúť pred pár mesiacmi aj v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave.
Błonskeho aj Moersova „vizuálna poézia“ sa v New Yorku vystavuje do 4. mája.
Autor: jak