Aj keď faktoring sa na slovenskom trhu finančných služieb už udomácnil a v posledných dvoch rokoch dosiahol nebývalý rast, predseda predstavenstva spoločnosti Factoring Slovanskej sporiteľne, Oldřich Netušil, je presvedčený o jeho pokračujúcich dobrých perspektívach. Rast objemu faktoringových finančných služieb bude podľa neho aj v tomto roku pokračovať. Tvrdí, že faktoring je dobrým produktom najmä pre začínajúcich malých a stredných podnikateľov.
Kedy by sa podnik mal rozhodnúť pre financovanie pomocou faktoringu a kedy pomocou úveru?
Rozdiel medzi úverom a faktoringom je vo vykazovaní. Faktoring sa neobjaví v účtovnej bilancii podniku, úver áno. Pri úvere ide o záväzok podniku voči banke, pri faktoringu naopak o záväzok faktoringovej spoločnosti voči podniku. Faktoringová spoločnosť odkúpi pohľadávku klienta a vyplatí mu spra-
vidla bezprostredne po uzatvorení zmluvy 80 % z objemu pohľadávky, zvyšok neskôr.
Banku krach odberateľov jej klienta, ktorý si vzal úver nezaujíma a trvá na splácaní úveru. Pri faktoringu, má klient s faktoringovou spoločnosťou uzatvorenú bezregresnú zmluvu, dostane vyplatenú dohodnutú sumu za pohľadávku aj v prípade, že má odberateľ klienta problémy s platením - aj keby skrachoval.
Faktoring je pre firmu vhodný najmä na prevádzkové financovanie. Na rozvoj a investície je lepšie zobrať si úver. Faktoring kopíruje potreby klienta. Keď podnik viac predáva získa od faktoringovej spoločnosti aj viac peňazí. Produkty faktoringovej spoločnosti a úvery z banky si nekonkurujú, ale mali by sa pri financovaní firmy vzájomne dopĺňať.
Akú výhodu majú vaši
klienti z faktu, že patríte do silnej bankovej skupiny?
V prípade spolupráce s faktoringovou spoločnosťou, ktorá patrí do silnej bankovej skupiny si klient vyberá partnera, ktorý vo finančnom svete už niečo znamená, je seriózny a má dobré renomé.
Ako by ste charakterizovali využívanie a rozvoj faktoringových služieb na slovenskom finančnom trhu?
Faktoring sa už na trhu udomácnil, firmy sa ho už neboja využívať. Rozvoj faktoringu podporila aj proexportná orientácia mnohých slovenských fi-riem. Pomohla aj osveta a padli bariéry nevedomosti, z dôvodu ktorých firmy nedôverovali novým produktom.
Zvyšuje sa informovanosť o výhodách faktoringu a jeho pridaných hodnotách. V poslednej dobe využívajú klienti najmä poistenie pohľadávok voči menej bonitným odberateľom a outsourcing správy pohľadávok. Vzhľadom na vysokú účinnosť vymáhania pohľadávok, najmä tých po lehote splatnosti, si outsorcing správy pohľadávok obľúbili prevažne veľké spoločnosti.
Rastúca konkurencia medzi faktoringovými spoločnosťami vytvára potrebu tvorby nových faktoringových produktov prispôsobovaných priamo potrebám nielen malých a stredných, ale aj veľkých bonitných spoločností, čím posúva faktoring na vyššiu úroveň.
Ako dcérska firma Slovenskej sporiteľne ste v porovnaní s konkurenciou prišli na trh pomerne neskoro. Napriek tomu ste sa za štyri roky svojej pôsobnosti stali najväčšou slovenskou faktoringovou spoločnosťou. Čo vám najviac pomohlo k rastu?
Efektívne využívame sieť obchodných centier Slovenskej sporiteľne, silné akcionárske zázemie banky a kvalitný tím pracovníkov v našej spoločnosti.
Skúsenosti potvrdzujú, že faktoring už prestáva byť len jednoduchým prefinancovaním vzniknutej pohľadávky. Naši
klienti pôsobia v rôznych oblastiach podnikania, a preto prispôsobujeme služby a produkty ich potrebám. Na neustále vyššie nároky klientov reagujeme zvyšovaním kvality všetkých obslužných činností súvisiacich s faktoringom.
Ako rýchlo viete dať klientovi peniaze?
Na vybavenie faktoringu potrebujeme účtovné výkazy firmy a dodávateľsko-odberateľské zmluvy a keď ich máme k dispozícii do piatich až siedmich dní môžeme s klientom podpísať zmluvy. Po podpise zmlúv financovanie pohľadávok prebieha ihneď ešte v deň ich postúpenia na našu spoločnosť.
Aké spoločnosti najviac faktoring využívajú?
Faktoring využívajú výrobné ale aj obchodné spoločnosti, ktoré poskytujú svojim odberateľom odloženú splatnosť, majú na základe expanzie vyššie finančné potreby než umožňuje schválený limit bankou, alebo plne nesplnili kritéria schvaľovacieho procesu banky, ale majú bonitnú štruktúru odberateľov.
V poslednom čase sa stále
viac stretávame so spoločnosťami, ktoré chcú vyčleniť správu svojich pohľadávok na našu spoločnosť, ktorá im zabezpečí profesionálnu správu a vymáhanie pohľadávok, v prípade záujmu aj poistenie pohľadávok.
Vladimír Ješko