Stalo sa tak po niekoľkomesačnej skúšobnej prevádzke, ktorej predchádzal krátky, ale o to intenzívnejší vývoj, ktorý začal v januári minulého roka.
Počiatočným impulzom pre vývoj systému boli požiadavky vyplývajúce zo zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel a z nadväzujúcich predpisov. Nový systém, ktorý mal nahradiť dovtedy používaný, musel byť technicky vyspelejší a zodpovedať súčasnej úrovni technického pokroku v oblasti informačných a komunikačných technológií. Predpokladalo sa, že postupne prepojí všetky stanice technickej kontroly (STK) a pracoviská emisnej kontroly (PEK) s príslušnými orgánmi štátnej správy. Cieľom bolo najmä zefektívnenie štátneho dohľadu nad technickým stavom vozidiel, a tým i zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.
K systému je dnes pripojených všetkých 86 STK a 328 PEK v SR. Údaje o každej kontrole vozidla, či už technickej alebo emisnej, vykonávanej na ktoromkoľvek z pripojených pracovísk, sú prostredníctvom internetu v reálnom čase zaznamenávané na serveri v ústredí systému.
Okrem širokých možností, ktoré toto riešenie otvára štátnej správe, možno očakávať aj prínos pre majiteľov vozidiel. V budúcnosti sa ráta napríklad so sprístupnením overenia platnosti technickej kontroly vozidla na základe jeho identifikačného čísla VIN. V prípade straty dokladov o vykonanej technickej kontrole by tak bolo možné jednoduchšie vydanie náhradných dokladov o technickej kontrole na ktorejkoľvek STK.
Text: Marián Rybanský