ezdy automobilového neba.
Svalnatý Ilja Muromec na kolesách
Už nie je stredobodom záujmu ani celkom atraktívne "Lambo" Murcielago, či Bugatti Veyron, prípadne najnovší Rolls-Royce Phantom, ba ani Bentley. K ľuďom, ktorí patria k špičke najbohatších na svete patria autá na mieru. Doslova a do písmena. Počuli ste o Russo Baltique? Je to výrobca, ktorý začal so svojou výrobou ešte na začiatku minulého storočia. Veľmi neobvyklý koncept predstavil verejnosti pri príležitosti festivalu Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Tento koncept je absolútne originálny a svojim menom Russo-Baltique nadväzuje na ruské autá z minulého storočia. Dizajnom je celkom unikátnym autom. Nadväzuje na pôvodné ruské auto rovnakého mena z prvej polovice minulého storočia. Iba veľmi ťažko sa dá nájsť podobnosť s čímkoľvek.
Nový model vznikol po dlhej prestávke, trvajúcej niekoľko desaťročí. Oslávil tak storočné výročie založenia tejto výnimočnej ruskej automobilky. Jej prvým autom bol otvorený dvojsedadlový Russo-Baltique 24-30 s motorom s výkonom 30 koní. Vybudoval si povesť elegantného a spoľahlivého vozidla a zbieral úspechy aj v motoristickom športe. V roku 1912 vznikol športový model C24-50, ktorý vyhral dva razy v Rallye Monte Carlo a získal jedno druhé miesto v rallye San Sebastian. O rok neskôr dostala firma titul oficiálneho dodávateľa pre ruský cisársky dvor. V roku 1914 postavil koncern Russo-Baltique najväčšie lietadlo na svete Ilja Muromec vyvinuté Igorom Sikorskym. Prvá svetová vojna, respektíve nasledujúca Veľká októbrová socialistická revolúcia znamenali koniec produkcie Russo-Baltique. Pred pár rokmi ale firmu vzkriesili a tento rok na ženevskom autosalóne predstavila nový model Impression. Jeho vývoj prebiehal od roku 2003 v Moskve a dizajnéri sa nechali inšpirovať zlatým vekom automobilového priemyslu, tridsiatymi rokmi minulého storočia. Na maske nájdete dvojhlavého orla, oficiálny emblém dodávateľa cisárskeho dvora. Luxusný štvormiestny interiér ohromí exkluzívnymi materiálmi. Palubná doska je napríklad ručne vyrezaná z jedného kmeňa afrického stromu Zebrano. Striedajú sa v ňom svetlé a tmavé pruhy. Rovnaké drevo je aj na volante, páke prevodovky a vo výplňach dverí. Mierny náznak retroštýlu v duchu minulého storočia sa dá vytušiť pri guľatej zadnej časti. Impression, ale nie je taký hocaký koncept na výstavy, je to plne funkčné auto. Výrobcovia sa rozhodli použiť techniku tej najlepšej kvality. Pod kapotou tlčie mohutné srdce - rovnaké ako v CL65 AMG. Je to dva razy preplňovaný dvanásťvalec od Mercedesu, ladený firmou AMG na 408 kW (555 k). Katapultuje auto s dĺžkou vyše 5,2 metra na stovku za necelé 4 sekundy. Výkon putuje cez šesťstupňovú automatickú prevodovku na 22 palcové zadné kolesá. Podvozok má pneumaticky nastaviteľnú výšku.
Na predaj má byť maximálne 10 až 15 kusov. To zaručuje exkluzivitu, o akej sa takému Ferrari ani len nezdá. Na druhej strane cena auta je naozaj šialená, tak ako jeho dizajn. Vyrábať sa bude v Nemecku, jedno auto 12-18 mesiacov. No a tá cena? Okolo 1,8 milióna dolárov. Teda vyše 45 miliónov korún.
"Maybach" po taliansky
Jedným z mnohých konceptov, ktoré sa dali vidieť na autosalóne v Ženeve, bol aj koncept málo známej talianskej spoločnosti Studio Torino Alfreda Stolu z Turína. Tento malovýrobca predstavil pred tromi rokmi v Ženeve model S85. Nápadne podobný svojou filozofiou na istý vzor. Aj mu prischla prezývka "taliansky Maybach". Tentoraz to bol "skromný", no opäť veľmi luxusný koncept Stola Phalcon coupe.
Opäť sa v niečom podobá na Maybach Exelero. Pod výrazne dlhou kapotou je 6,3 litrový motor Mercedes V12 twin- turbo upravený ladičskou firmou Brabus na úctyhodný výkon 750 koní a 1360 Nm. Podľa informácií výrobcu sa ručička tachometra zastaví pri maximálke na hodnote 330 km/h. Auto je "postavené" na 22 palcových chrómových diskoch obutých do nízkoprofilových pneumatík Pirelli PZero 315/25.
Dizajn auta je veľmi výrazný. Už na prvý pohľad zaujme chrómovaná maska, s dominantým znakom - hlavou orla. Svetlo-žltá metalíza veľmi dobre ladí s chrómovými prvkami a stmavenými sklami. Na zadnej časti vozidla, zaujmú úzke svetlá, zadný spojler a výrezy v spodnej časti. Výrobca potvrdil výrobu 25 kusov.
Text: Jozef Vydra