Množstvo systémov, ktoré strážia naše putovanie po cestách dopĺňajú stále nové riešenia. Máme ABS, ESP, EDB, a množstvo ďalších pomocníkov. Ale pri predbiehaní sa stále spoliehame na spätné zrkadlá a svoje oči. To je v stále hustejšej premávke veľký problém. Pomohla by na prvý pohľad maličkosť: eliminácia mŕtveho uhla, miesta, kam nevidíme v spätných zrkadlách. Keď vás pri predbiehaní zrazu "privrie" návesom vodič kamiónu, zväčša vás nevidí. Čo by ste dali za to, keby mal o vašej existencii potuchy? Riešenie existuje.
Automobilka Volvo Cars je priekopníkom v bezpečnostnej výbave automobilov pre elimináciu mŕtveho uhla. V súčasnosti má inovatívny systém BLIS (Blind spot information system).Volvo predstavilo systém BLIS prvý raz v prototype Safety Concept Car v roku 2001. BLIS je teraz k dispozícii v ponuke pre všetky modely Volvo vrátane najnovšieho kupé C30 SportsCoupe a stojí tesne nad 20 000 korún. Ako to funguje? Na každom vonkajšom spätnom zrkadielku je nainštalovaná digitálna kamera, ktorá sníma oblasť v zornom poli rýchlosťou 25 obrázkov za sekundu. Porovnaním snímok systém dokáže zistiť, či sa v oblasti mŕtveho uhla, ktorá meria 9,5 metra do dĺžky a 3 metre na šírku na oboch stranách vozidla, pohybuje iné vozidlo. Ak sa do priestoru vedľa automobilu dostane ďalšie vozidlo, je na jeho prítomnosť vodič upozornený oranžovou kontrolkou umiestnenou zvnútra bočných spätných zrkadiel na A-stĺpiku v oblasti periférneho videnia vodiča. Systém je naprogramovaný tak, aby bol schopný identifikovať vozidlá a motocykle počas svetla i v tme. Nereaguje na zaparkované automobily, prekážky na vozovke, stĺpy verejného osvetlenia a iné statické objekty je aktívny pri rýchlostiach nad 10 km/h.Spoločnosť Volvo Cars získala za svoj systém BLIS Ocenenie za bezpečnosť a technológiu pre rok 2006 udeľované časopisom Autocar.
Text a foto: Jozef Vydra