Rastúca prestíž medzinárodnej výstavy pritiahla nové značky ako Brilliance z Číny, KTM a Russo - Baltic.
Z pohľadu čísel sa dá zhodnotiť ženevský autosalón iba pozitívne - dvestopäťdesiat vystavovateľov rozsievalo záujem o autá do očí a uší päťtisíc novinárom a sedemstotisíc návštevníkom zo stojedenástich krajín. Zastúpenie návštevníkov v porovnaní s minulými ročníkmi omladlo, a prvýkrát v histórii tvorili ženy až jednu tretinu.
Škoda Fabia
V B segmente malých automobilov sa v Európe ročne predá 4,6 milióna vozidiel. Miliónový úspech má za sebou aj súčasná Fabia, z ktorej sa od uvedenia na trh v roku 1999 až doposiaľ vyrobilo 1,6 milióna kusov. V nových tvaroch Fabie sme objavili aj veľmi praktické riešenia. Napríklad strmšie osadené čelné sklo a tomu zodpovedajúci uhol stĺpika neprekážajú vodičovi vo výhľade pritom Fabia neprišla skrátka ani vo vnútornom priestore. Potrebné miesto pre posádku tkvie vo zvýšenej streche (+ 4,7 cm).
Interiér priniesol pohodlnejšie sedenie, viac miesta nad hlavou a veľký kufor. Fabia má veľký potenciál, vysokú úroveň bezpečnosti, umocnenú možnosťou objednania šiestich airbagov a tuhou karosériou. Konkurentov potrápi priestorom, stvárnením interiéru a jazdnými vlastnosťami. Niektoré modely majú v snahe o jedinečnosť bielu strechu. Z použitých nových technológií nesmieme zabudnúť na natáčacie svetlomety, prídavné
rohové osvetlenie pri odbočovaní a Bluetooth
Fiat Bravo
Nový Fiat Bravo zdedil meno a čiastočne aj oblé línie od známeho a úspešného predchodcu Stila. V každom prípade auto vyzerá výnimočne, bez snahy podobať sa na niektorý model v nižšej strednej triede. V elegantnom balení zostalo miesto na batožinový priestor objemu 400 l.
Fiat chce oprášiť niekdajšiu slávu svojich benzínových motorov. Na úvod bude k dispozícii štvorvalec 1,4 16V so sľubnou spotrebou 6,7 l/100 km, ktorý neskôr doplnia dve verzie atraktívneho motora 1,4 T-Jet s priamym vstrekom benzínu a turbom. S dosahovaným výkonom 88 a 110 kW priamo zaútočia na podobný motor 1,4 TSI vyrábaný koncernom VW.
Fiat sa zatiaľ nezmienil o prítomnosti malého naftového motora 1,3 MJET, avšak potvrdil dodávku objemnejšieho motora 1,9 MJET s výkonom 88 kW a 100 kW, ktorý si s 1350 kg vážiacim autom zrejme hravo poradí. Silnejšia naftová verzia zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9 s a na rozdiel od slabšieho naftového motora má šesťstupňovú prevodovku.
Seat Altea
Hlavným ťahákom expozície španielskej automobilky Seat sa stala štúdia kompaktného vanu Altea XL s pohonom 4x4. Koncept nazvaný Freetrack je predskokanom sériového modelu, ktorý by mal mať svetovú premiéru v júni tohto roku.
Zvonka sa od klasickej verzie Altey XL odlišuje prepracovanými nárazníkmi, vonkajšími spätnými zrkadlami, rozšírenými blatníkmi, nástavcami prahov a zadnú časť zdobí rezervné koleso pripevnené na špeciálnom paneli odklápateľnom doboku (veko batožinového priestoru sa vyklápa klasicky hore) ako vo VW Touareg.
Alteu Freetrack so svetlou výškou 310 mm a efektnou výbavou poháňa druhá najsilnejšia verzia preplňovaného benzínového štvorvalca 2.0 TFSI z modelu Leon Cupra. Svoj výkon 177 kW/240 k prenáša na všetky 4 kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku a medzinápravovú spojku Haldex druhej generácie.
Interiér dýcha luxusom a ponúka dostatok priestoru pre každého zo štyroch pasažierov sediacich v samostatných škrupinových sedadlách. Nechýba tiež panoramatická strecha a posuvnou deliacou priečkou v batožinovom priestore. Vďaka
krátkym previsom a veľmi solídnej svetlej výške sa Altea Freetrack môže pochváliť
pomerne slušnými terénnymi vlastnosťami, ktoré si dúfajme zachová aj sériový model.
Renault Twingo
Reanult Twingo v rámci svetových premiér na ženvskom autosalóne zažiaril. Ako jediný zostal utajený až do konca a jeho fotky neboli dostupné ani na internete.
Nové Twingo s dĺžkou 3601 mm, šírkou 1640 mm, výškou 1472 mm a rázvorom náprav 2367 mm ponúkne vzdušný vnútorný priestor a interiér s veľkým počtom odkladacích priestorov pre štyroch pasažierov. Každý z nich má k dispozícii samostatne posúvateľné sedadlo
s nastaviteľným
sklonom operadla
Hyundai
Nový model nižšej strednej triedy nahradí od jesene v ponuke automobilky Hyundai zastaralú Elantru. Do akej miery je novinka úplne identická so žilinskou Kiou Cee'd, zástupcovia automobilky Hyundai nechcú prezradiť.
Spoločné však budú motory a veľká časť techniky vrátane podvozka, ktorý bude naladený mäkšie (Hyundai má byť viac konzervatívny a Kia športová). Črty interiéru a priestorové pomery sú veľmi príbuzné, ale Hyundai sľubuje lepšiu kvalitu plastov a ergonómiu orientovanú na konzervatívnejšiu klientelu. Prvé vozidlá budú schádzať z výrobných pásov v Južnej Kórei. Po spustení novej fabriky automobilky Hyundai na Morave sa produkcia i30 presunie do Čiech.
Samotné auto ako celok vyzerá atraktívne. Predná časť nie je síce až natoľko odvážna ako v prípade konceptu, ale vzhľad zadnej ostal viac-menej zachovaný. Práve ňou sa aj najviac odlišuje od svojho súrodenca Cee'da.
Na náš trh nový Hyudai i30 príde v septembri.
S príchodom i30 Hyundai zároveň mení názvy svojich modelov na alfa-numerické názvoslovie. V písmene "i", ktoré je v poslednej dobe pomerne často využívané ako ikona pre technologické produkty, našla kórejská automobilka symbol zastrešujúci obidve svoje posolstvá do budúcnosti - inovácia a inteligancia. Číslo 30 predstavuje numerický ekvivalent, ktorý prezrádza príslušnosť k jednotlivému segmentu vozidla (v tomto prípade európskemu segmentu C).
Ford C-Max
V tieni veľkolepej premiéry Mondea uviedol Ford v Ženeve aj nový C- MAX s kratším menom, novým dizajnom a vylepšeným podvozkom.
Nový C-MAX zostáva pri päťmiestnej koncepcii. Úlohu sedemmiestneho rodinného auta totiž plní rozmerovo väčší S-MAX, ktorého vzhľad aj označenie poslúžili ako vzor pre nový C - MAX. Z pôvodného označenia Focus C-MAX zostalo iba jednoduché C- MAX a vonkajší dizajn zapadol do novej rodiny veľkopriestorových vozidiel značky Ford.
Pod rúškom nového dizajnu prichádza rad technických inovácií ako zadné LED svetlá, väčší rázvor náprav a konkurenciou už dlhšie používané natáčacie svetlomety. V kategórii príplatkového vybavenia je aj presklenná a dnes populárna panoramatická strecha s povrchovou úpravou Solar Reflect, ktorá zabraňuje prehrievaniu interiéru.
Koncepcia posúvania zadných sedadiel umožňuje pri obsadení dvomi osobami sklopenie stredného dielu a priečne posunutie krajných sedadiel. Dvaja cestujúci tak získajú väčšie pohodlie. Od polohy sedadiel závislý batožinový priestor ponúkne objem od 550 do 1620 l.
VW Golf Variant
Dlhé tri roky nechal Volkswagen čakať zákazníkov na kombi verziu modelu Golf, ktorá odvezie pri plnom obsadení vozidla piatimi pasažiermi 690 litrov batožiny (čo bude prevdepodobne hodnota objemu až po strechu), po sklopení druhého radu sedadiel sa dnu vmestí 1550 l.
Dizajn prednej časti je kombináciou Golfa s Jettou. Zadná časť s koncovými svetlami zasahujúcimi do bokov je úplne nová a nemá nič spoločné so súčasným európskym štylistickým jazykom značky.
Z jej dizajnového stvárnenia veľmi cítiť severoamerický vplyv, kde bol Variant čiastočne vyvíjaný a majú ho tam aj vyrábať (v mexickej Pueble).
Pri uvedení na trh bude Golf Variant v ponuke s dvomi benzínovými a dvomi naftovými motormi. Benzíny zastupujú štvorvalce 1.6 s výkonom 102 k a veľmi vydarený agregát 1.4 TSI so sekvenčným preplňovaním a výkonom 140 k. Rovnakým výkonom disponuje turbodiesel 2.0 TDI. Druhou naftovou alternatívou je taktiež dobre známy koncernový agregát 1.9 TDI s výkonom 105 k.
Audi A5
Nová strela od Audi nesie označenie A5 a pohľad na prvé fotografie nasvedčuje, že to nie je iba Audi A4 s dvomi dverami, ale osobitne navrhnuté auto.
Audi A5 s predĺženým rázvorom a krátkymi prevismi karosérie prichádza s pohonom jednej alebo oboch náprav, benzínovými aj naftovými motormi. Kupé A5 má kompletne nový podvozok so zmenenou kinematikou prednej nápravy a hojným využitím hliníka. Hmotnosť aj výkon luxusného automobilu majú skrotiť novo dimenzované brzdy.
V karosérii dlhej 4,6 m sa našlo miesto na batožinový priestor objemu 455 l. V interiéri nás pri prvom stretnutí zaujal nový tvar ovládacích prvkov, v automobiloch Audi zatiaľ nepoužitý, čím sa stalo kupé ešte exluzívnejšie. Spomedzi benzínových motorov zaujme nový agregát 1,8 TFSI s priamym vstrekom benzínu a výkonom 125 kW, ktorý príde na trh na jeseň 2007. Zlepšenie výkonových parametrov a podstatné zlepšenie priebehu krútiaceho momentu má na svedomí nový systém časovania a premenlivého zdvihu ventilov.
Z koncernovej zásoby naftových motorov padla voľba na trojlitrový šesťvalec 3,0 TDI so vstrekovaním Common Rail a časticovým filtrom v sériovej výbave. Pod kapotou Audi A5 vzrástol výkon naftového trojlitra na 176 kW (240 k). Kým najsilnejší diesel bol nastavený na športovú jazdu, úlohou menšieho diesela 2,7 TDI bude úsporná prevádzka. Ani základná naftová verzia neostala bez zvýšenia výkonu na 140 kW (190 k), pričom v ponuke bude s automatickou prevodovkou multitronic a pohonom predných kolies. Silný diesel dostane manuálnu prevodovku a pohon všetkých kolies Quattro s rozdelením výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. V závislosti od tohto pomeru možno očakávať celkom zábavné jazdné vlastnosti a korekciu nedotáčavej charakteristiky automobilov Audi.
Ford Mondeo
Mondeo patrí nepochybne medzi trojicu najdôležitejších modelov automobilky Ford. Z každého detailu cítiť ako veľmi jej záleží na tom, aby sa opäť vrátil medzi elitných hráčov vo svojom segmente a nadviazal na predošlé úspechy. Hladké boky, vytiahnuté lemy blatníkov a lichobežníky použité na viacerých miestach charakterizujú jazyk, ktorému Ford hovorí kinetický dizajn a spája nové Mondeo s modelmi S-Max a Galaxy.
Tradične priestranný interiér ponúka vďaka väčšej dĺžke i šírke citeľne viac miesta pre nohy aj ramená zadných pasažierov. Predné sedadlá sú rovnako skvelé ako doteraz. Zadné dostali lepší tvar so šikmejším sklonom sedáka a dlhším operadlom. Na výber budú dva prístrojové panely. S klasickými analógovými prístrojmi a malým displejom v strede alebo veľkým farebným displejom zasahujúcim do otáčkomera.
Do veľkých priehradok v predných dverách sa teraz vmestí 1,5 l fľaša.
Celkovo sa hovorí o technologicky najvyspelejšom Forde všetkých čias, Mondeo môže mať bezkľúčové odomykanie a štartovanie, adaptívny tempomat, hlasové ovládanie, inteligentnú navigáciu, pripojenie bluetooth, interaktívnu kontrolu dynamiky vozidla atď.
Pre priaznivcov nafty budú v ponuke dva známe turbodieselové agregáty 1.8 TDCi (74 kW/101 k, 92 kW/125 k) a 2.0 TDCi (96 kW/131 k, 103 kW/140 k). Paletu benzínových motorov tvoria 1.6 i (81 kW/110 k a 92 kW/125 k), 2.0 i (107 kW/146 k) a úplne nový 2,3 l agregát 118 kW/160 k. Čerešničkou na torte bude prepĺňaný päťvalec 2.5 T výkonu162 kW/220 k. Na trh prídu všetky 3 karosárske verzie ( kombi, sedan, liftback) súčasne. Pri dvojmiestnom usporiadaní interiéru kombík odvezie až 1745 l batožiny. Základný objem kufra sedanu aj liftbacku má hodnotu 535 litrov.
Text: Rastislav Chvála, foto: archív