Google koncom minulého týždňa oznámil, že za 3,1 miliardy dolárov odkúpil spoločnosť Doubleclick, jednu z najstarších firiem na svete predávajúcich reklamu na internete. Vďaka akvizícii bude môcť Google firmám ponúknuť oveľa širšie možnosti inzercie.
Okrem malých textových odkazov začne vo veľkom predávať aj klasické reklamné bannery a väčšie reklamné plochy.
Microsoft sa obáva
„Akvizícia vyvoláva vážne obavy o ohrozenie konkurencie a súkromia (na webe), lebo prepojením Google a Doubleclicku bude mať jediná firma bezprecedentnú kontrolu nad dodávaním online reklamy a prístup k obrovskému množstvu informácií o zákazníkoch,“ povedal ku kúpe viceprezident Microsoftu Brad Smith.
Microsoft sa o kúpu Doubleclicku zaujímal tiež. V rokovaniach bolo aj Yahoo ako najtradičnejší súper Googlu. Neuspel ani gigant zábavného priemyslu Time Warner. Ani jedna z firiem totiž nebola schopná vyrovnať sa cene, ktorú za Doubleclick ponúkol Google.
Doubleclick je už legendou internetu. Je o tri roky starší než samotný Google a už od roku 1995 spravuje systém bannerových reklám na tisíckach stránok, pre ktoré robí sprostredkovateľa pri predaji reklamy.
V minulosti bol niekoľkokrát terčom kritiky za to, že sa snaží sledovať „stopu“ surfistov na internete tak, ako sa pohybujú zo stránky na stránku, aby zostavil ich profily. Ak napríklad niekto viackrát navštívil stránku o autách, Doubleclick sa mu snažil ponúkať reklamy na autá, aj keď navštívil ďalšie, s autami už nesúvisiace stránky.
Očakáva sa preto, že Google sa pokúsi zmeniť systém Doubleclicku tak, aby boli reklamy menej agresívne a viac súviseli s tým, čo surfisti práve hľadajú. Reklamné posolstvá by tak pravdepodobnejšie zasiahli surferov, čo sú inak v blokovaní reklamy a vyhýbaní sa jej vynaliezavejší ako ostatní ľudia.
Google už dlhšie agresívne investuje do firiem zaoberajúcich sa reklamou vo všetkých typoch médií. Odkúpil napríklad spoločnosť predávajúcu inzerciu v rádiách, zaujíma sa aj o televíznu reklamu.
Minulý rok začala firma testovať aj systém, ktorý umožňuje firmám spolu s reklamami na webe nakupovať v Google aj reklamy v papierových novinách. Cieľom je vytvoriť z Google mediálny gigant, cez ktorý si budú firmy objednávať reklamu vo všetkých typoch médií.
V hotovosti a pohode
Najväčšou minuloročnou akvizíciou Google bola kúpa stránky s videami YouTube.com za 1,65 miliardy dolárov. Hodnota transakcie s Doubleclickom je takmer dvojnásobná. Navyše na rozdiel od YouTube nebude zaplatená v akciách Google, ale v hotovosti.
No ani vyplatenie vyše troch miliárd dolárov nebude Googlu robiť nijaký problém. Firma mala koncom minulého na účtoch 11,2 miliardy dolárov v hotovosti a krátkodobých cenných papieroch a jej štvrťročné príjmy z reklamy stále rastú o desiatky percent. Šéf firmy sa dokonca pred mesiacom vyjadril, že mu „nie je úplne jasné, čo s hotovosťou robiť“.