Po smrti Diany prepukol v kráľovskej rodine boj o to, ako sa s touto udalosťou vyrovnať. Dvorná etiketa prikazovala správať sa k tragédii exmanželky následníka trónu zdržanlivo, novozvolený premiér Tony Blair však naliehal, aby kráľovná prejavila spolupatričnosť a súcit so svojím ľudom.
Tento konflikt medzi kráľovnou, ktorá sa snaží ostať verná majestátu, a dôvtipným majstrom politických vzťahov tvorí jadro filmu Kráľovná.
Režisér Stephen Frears dúfal, že Kráľovná poskytne neočakávaný pohľad na monarchiu. „Celá tá inštitúcia je, dá sa povedať, smiešna, takže je oveľa ľahšie ju ešte viac zosmiešniť,“ hovorí Frears. „My sme sa však zamerali na ľudské kvality kráľovnej. Veľa ľudí zastáva názor, že hoci je celá táto inštitúcia hlúpa a nepatričná, táto žena je výnimočná.“
S režisérom Frearsom sme sa stretli po triumfálnej svetovej premiére filmu na lanskom festivale v Benátkach. Opýtali sme sa ho aj, či sa pamätá na deň, keď princezná Diana zomrela.
„Bol som práve v Utahu, keď mi syn povedal, že televízia oznámila Dianinu smrť. Šokovalo ma to ako všetkých ostatných. No neprekvapilo. Pamätám sa, ako si komentátor americkej televízie počas prenosu z Dianinho pohrebu položil otázku: Kto mohol tušiť, že ten krásny deň, keď sa konala veľkolepá kráľovská svadba, vyústi do takejto záplavy sĺz? Povedal som si vtedy: Ja! Od začiatku som tušil, že ten vzťah nemôže vypáliť dobre. A nebol som sám,“ povedal Frears.
Mediálne teórie o sprisahaniach či atentátoch odmieta. Vraví: „Nakrúcal som v tom parížskom tuneli. Prešiel som celú tú osudnú trasu. A jediné, v čom som sa uistil, je, že to celé bol banálny príbeh o dvoch bohatých ľuďoch, ktorých šofér viezol príliš rýchlo. Bolo tam príliš veľa novinárov na to, aby si nikto nevšimol sprisahanie, atentát, výstrely, lasery či výbuchy bômb.“
Film Kráľovná nominovali na Oscara v 6 kategóriách, získala ho Hellen Mirenová za hlavnú rolu. Scenárista Peter Morgan žne v rovnakom čase úspechy i s predlohou k filmu Posledný škótsky kráľ.