OTÁZKA:
Čo si myslíte o elektronickej komunikácii?
Jennifer Heizer, Waltham, Massachusetts, USA
ODPOVEĎ:
„Zbožňujeme ju. Umožňuje nám písať túto rubriku z Bostonu alebo Buenos Aires alebo odkiaľkoľvek, kam nás život zaveje v ktorýkoľvek ľubovoľný týždeň.
Naši vydavatelia sú od nás vzdialení len jeden telefonát alebo e-mail a my s nimi komunikujeme rovnako ľahko, ako keby sme boli v kóji na opačnom konci haly v New Yorku. Takže elektronická komunikácia je pre nás dokonalá výhra.
Pre vás môže byť tiež, ale môže byť aj úplnou katastrofou. To vtedy, ak prechovávate túžbu stúpať na firemnom rebríčku. Faktom totiž ostáva, že elektronická komunikácia niečo stojí: skracuje čas osobnej prítomnosti na pracovisku. Iste, to vás nezabije v ranom štádiu kariéry.
Pokiaľ ste individuálny prispievateľ, môžete robiť z domu takmer akúkoľvek prácu: analyzovať právnické dokumenty, navrhovať marketingové materiály alebo predávať finančné služby... No jedno sa z domu nedá robiť dobre: riadiť.
Na to, aby ste riadili, musíte chodiť napríklad na dôležité stretnutia. Ľudia musia vedieť, aká chladná viete ostať v krízovej situácii, ako slušne sa správate k novým zamestnancom, ako sa potíte počas ťažkého uzatvárania dohody, alebo ako ťažko pracujete bez toho, aby ste sa sťažovali na nečakanú uzávierku.
Firmy len zriedka povyšujú na vedúce posty ľudí, ktorých necítili a nevideli. Je to otázka dôvery. Netvrdíme, že ľudia, ktorých povyšujú, sú hviezdami za každého „životne dôležitého“ okamihu v kancelárii. Ale aspoň sú v tej kancelárii a ich prítomnosť hovorí: Práca je mojou najväčšou prioritou. Som oddaný tejto firme, chcem viesť a viem viesť.
Preferovanie elektronickej komunikácie v sebe obsahuje odkaz, že vám je pružnosť životného štýlu cennejšia ako profesionálny rast. Cesta na vrchol je totiž dláždená osobnou prítomnosťou vo firme.“
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.