vé autobusy, či trolejbusy len potvrdzujú fakt, že DP je pre občana. Nestáva sa, aby nejaký spoj meškal. O vynechaní už nemôže byť ani reči.
Prepravné prostriedky sú dostupné aj pre mamičky s kočíkmi či telesne postihnutých na vozíkoch. Nemajú totiž schody, sú nízkopodlažné. Ich frekvencia je takisto častá, takže dlhšie ako 10 minút nečakáte. Radosť cestovať.
Pri platení sú v kurze takzvané mestské karty. Vyzerajú ako bankomatová karta, ktorú si môžete kedykoľvek dobíjať. Nastúpite, kartu priložíte k zariadeniu a odtiaľ sa vám odčíta suma lístka. Ak cestujete trebárs len päť minút, pred vystúpením si opäť označíte svoju kartu a vrátia sa vám zvyšné peniaze. Cena lístka je 10 Kč, pri skoršom vystúpení len 5 Kč. Nemusíte sa teda trápiť nad tým, či vám automat cestovný lístok vydá alebo či bude otvorená nejaká PNS.
Navyše, ak vás prichytí revízor (takých prípadov je však veľmi málo - ešte som to nezažil), platíte pokutu 400 Kč, teda polovičnú. Ak nemáte peniaze, do troch dní to určite stihnete. Ak nie, až potom zaplatíte celú sumu 800 Kč. Preto sa nestáva, aby sa do procesu s vymáhaním pokuty dostávali súdy.
A teraz porovnanie s Bratislavou. Staré rozhegané autobusy, pri ktorých sa obávate, či sa v zákrute nadobro nezlomia, vodiči oblečení v tom, čo im napadne. Časté meškanie, vynechané spoje. Úplatní neokrôchaní revízori, pri väčšine z nich mám dojem, že si pomýlili prácu s vyberaním výpalného. Je pravda, že ja s nimi nemám problém. Ak náhodou nemám lístok, pretože automat je na zastávke upchatý žuvačkou, pomôže stovka. Áno, stovka, vďačne si ju zoberú. Ešte sa mi nestalo, aby bol nejaký z revízorov pravidielmilovný. Moja výhoda je, že pri pohľade na moju statnú postavu sa mnohým aj rozklepú kolená.
Takže takto funguje DP v Bratislave. A ja sa zaň hanbím. Ale čo už - kakaja nátura, takaja kuľtúra, kakaja kuľtúra, takyj narod, spieva sa v jednej ruskej ľudovej pesničke. Žiaľ, nielen spieva, u nás je to realita. Bratislavský DP sa za celé tie roky nezmenil, neurobil nič pre cestujúceho. Pardon, zvýšil cestovné.
Autor: Jozef Havrilla