Zažila dvanástich ministrov kultúry, šiestich generálnych riaditeľov a neustále zmeny dodávateľov i investorov. Hovorilo sa nej ako o drahom nechcenom dieťati. Ešte k tomu megalomanskom. Pre politikov bola budova problémom, pre verejnosť bielym slonom uprostred ničoho. Divadelníci už ani neverili, že sa tam presťahujú. Jej otvorenia sa dožívajú synovia otcov, ktorí stáli pri jej zrode.
Činohernú sálu otvorí v nedeľu Tančiareň režiséra Martina Hubu. Hra zachytáva všetky zlomové body našej histórie minulého storočia. Huba považuje otvorenie divadla za udalosť, ktorá si zaslúži miesto medzi dejinnými udalosťami tohto štátu.
Família
S budovou SND je zaujímavo zviazaná aj Hubovská família. "Určite by sa jej to páčilo, pri všetkej svojej konzervatívnosti a obdive k tradícii mala veľký inštinkt pre pochopenie kvality aj v modernom umení," tvrdí Huba o svojej mame, opernej speváčke Márii Kišonovej-Hubovej.
Jeho rodičia sa už otvorenia nedožili. Úľavu by podľa neho pocítil aj otec, známy herec. Priznáva, že v počiatkoch výstavby mali na túto budovu rôzne názory. Mikuláš Huba bol v čase prvých úvah o SND šéfom Činohry SND, niekoľko rokov bol predsedom Zväzu slovenských dramatických umelcov, v rokoch 1976 - 1986 členom ÚV KSS.
"V tom čase bol pre mňa neprijateľný každý prejav patetickosti, dosť ťažko som sa vyrovnával s monumentálnym poňatím tejto budovy," spomína Huba. Dnes je jeden z najrešpektovanejších umelcov v SND rád, že táto budova stojí v centre novej štvrte. "Keď hovoril, že táto lokalita musí byť centrom Bratislavy, zdalo sa mi to nepodložené. Mal som pocit, že budova mala byť inde. Dnes, keď viem, koľko tu stojí štvorcový meter, snímam klobúk pred intuitívnym vycítením správnosti tejto lokality."
Miesta
Pri výbere miesta sa uvažovalo aj o umiestnení divadla približne na mieste hotela Crowne Plaza medzi Suchým mýtom a Obchodnou. Alternatívou bolo aj miesto na petržalskom brehu Dunaja, na mieste súčasného Aucafé.
Huba teraz budovu symbolicky žiada, aby hercom odpustila všetok ich skepticizmus. "My Slováci sme majstri sveta v relativizovaní všetkého. Máme však tú vlastnosť, že keď ho raz zahodíme, vieme byť veľmi vitálni, možno aj z pocitu viny." Chce veriť, že efekt nadšenia nastane aj pri tejto budove.
"Pri všetkej úcte za všetko krásne, čo sme v starých budovách prežili, neviem, aké percento našich kolegov by úprimne volalo po návrate späť, ak sa len trikrát prejdú po tejto budove."
Myslí si, že nová budova ponúka aj isté magično. "Bude sa treba oprieť aj o hereckú techniku, toto divadlo už nie je len také "rodinno-útulno-hladkajúco-vôkaňové," smeje sa. Áno, portál činohry je trochu natiahnutý do šírky, pripúšťa Huba. Stavia to určité limity, čo sa týka viditeľnosti, režisér bude mať ťažšiu situáciu, ale treba si nájsť nové spôsoby komunikácie so sálou, ktorá má prvky amfiteátra.
Herci
Ladislav Chudík vníma povinnosť divadelníkov presadiť sa v nových priestoroch a presvedčíť divákov, že táto "opľuvaná" budova nie je nešťastným darom pre slovenský národ. "Musíme mu dať našu tvár," vyjadril sa pre nový časopis SND Scéna. Sám vystúpi v prvom predstavení Tančiarne.
"Nie je to také veľké, ako som si predstavoval," hovorí po skúškach R.U.R. herec Richard Stanke, ktorý bude moderovať otvorenie, zajtrajší slávnostný koncert. Sedemnásť rokov v starej budove divadla mu ubehlo rýchlo. "Keď som nastúpil do SND, vízia nového divadla nám pripadala ako sen. Takmer nikto to nebral reálne, išlo to zvláštnym tempom. Viacerí zostali v šoku, že je to už tu."
Herečka Mária Kráľovičová už vraj nedúfala, že bude v novom divadle ešte hrať. "Ale zázraky sa dejú. Budem tu hrať, a keď hrám, teda ešte som," prihovára sa budúcim divákom, ktorí by ju mali vidieť v Štúdiu v premiére novej hry Táne Kusej S mamou už 2. júna.
"Táto katedrála nie je len o radosti. Sú to aj strasti, záchvevy," hovorí o často ohováranom divadle. "Toľkí Tartuffovia nám ho nedopriali, chceli ho zakonzervovať, zbúrať, predať, zašantročiť!"
Peter Dvorský divadlá podobných rozmerov pozná aj z menších európskych miest. "Nemusíme si namýšľať, že sme si postavili metropolitnú operu," odmieta Dvorský námietky o megalománii. "Bude závisieť od ľudí, aký budú mať prístup, čo pre to obetujú, nielen peniaze, ale aj lásku."
"Je to historická chvíľa, som šťastná, že budem pri tom," hovorí operná speváčka Ľubica Rybárska. Myslí si, že váhanie jej kolegov spôsobila aj neistota, že divadlo stratí historickú budovu."