V akom veku je najvhodnejšie začať s jazykovou výučbou dieťaťa?
"To závisí od okolností. Ak by sa tak malo diať v materskej škole, čo by som však nenazvala učením, ale postupným oboznamovaním sa s jazykom, tak od tretieho roku."
Je pravda, že čím skôr sa dieťa začne jazyk učiť, tým lepšie a rýchlejšie ho zvládne?
"To je dosť relatívne. Od istého veku ho z kvalitatívnej stránky zvláda lepšie, ale závisí od metód, ktorými sa dieťa učí."
Ako by sa mali s cudzím jazykom oboznamovať v materskej škole?
"Tu je dobré, ak cudzí jazyk ovládajú učiteľky, ktoré sú s deťmi celý deň. Vtedy sa dajú navodiť prirodzené situácie. Cudzie výrazy, slovné spojenia alebo vety môžu používať počas celého dňa veľmi nenútenou formou. Pri hrách, obúvaní, na prechádzke, pri jedení... Ak by učiteľka všetky tieto činnosti komentovala v danom cudzom jazyku, deti by si ich osvojili prirodzenejším spôsobom."
Cudzí jazyk však väčšinou v škôlke učia lektorky.
"Ak do škôlky dochádza raz či dvakrát týždenne lektorka, je to už proces učenia, ktorý je vhodný pre väčšie deti. Vyučovací blok trojročným deťom ešte nesedí. Lektorky nie sú veľmi pripravené pracovať s takými malými deťmi a vytvárajú im takmer školské podmienky, deti sedia a vyvolávajú ich. Stretla som sa dokonca aj s tým, že im dávali domáce úlohy. To je už úplne neúnosné."
Ktorý čas dňa je na výučbu najvhodnejší?
"Dopoludňajšie hodiny, keď deti ešte nie sú unavené."
Ako by si teda mali začať osvojovať cudzí jazyk?
"V modelových vetách, napríklad pri poveloch - poď sem, zober si bábiku, ideme si umyť ruky, skrátka na praktických veciach, ktoré si osvoja najskôr pasívnym spôsobom. Tým, že vety budú často počúvať, porozumejú im a môžu si ich aj osvojiť. Malo by sa to diať prirodzeným spôsobom, nie ako v škole, núteným opakovaním, to je pre staršie deti. Okrem toho je vhodné využiť aj pesničky, krátke veršíky a podobne, ale bez presného, ‚školského' prekladania."
Je rozdiel medzi deťmi, ktoré mali v škôlke jazykovú prípravu a tými ostatnými?
"Výučba cudzieho jazyka v predškolskom veku v materskej škole s lektormi nemá až taký efekt, aký od neho očakávajú rodičia. V praxi sa nestretávame s tým, že by tieto deti vedeli niečo zmysluplné povedať, ovládajú jednotlivé slová. Čo je pozitívne, detské ucho je citlivé na sluchové rozlišovanie, takže si lepšie osvoja cudzojazyčné hlásky, ktoré sú odlišné ako v slovenčine. Sú smelšie, nerozpakujú sa reagovať v cudzom jazyku, napríklad opakovať nové výrazy, to sú hlavné plusy."
Má rodič s deťmi jazyk precvičovať?
"Rodičia môžu pokrok detí sledovať, ale nemala by to byť kontrola, čo všetko vedia a nevedia. Niektorí sú prinároční."
A čo ak nechodí do škôlky, môže ho jazyku priúčať aj matka?
"Ak jazyk skutočne dobre ovláda, tak prečo nie. Existujú rôzne dostupné materiály ako omaľovánky, pri ktorých si výrazy môžu hravým spôsobom osvojiť. Ak je rodič vo výučbe jazyka takpovediac hodinu pred dieťaťom, tak nech to radšej neskúša."