Je taký jednoduchý, až budí podozrenie, že je vystrihnutý z predpoludňajšieho vysielania pre deti a mládež. Michel Gondry ním chcel povedať hádam ten to, akou dobrou komédiou býva, keď je niekto zamilovaný.
Pretože Stéphane je neistý, má zvláštne nápady a nosí nemožný bordový oblek (v kombinácii s peruánskou čiapkou). Do Paríža prišiel z Mexika, takže ani nevie poriadne po francúzsky. A k tomu tie všetky hračky, strojčeky a makety, čo má v izbe. Je jasné, že do okolia nezapadá, ale že by bol infantilný? A spolu s ním aj celý príbeh? To rozhodne nie.
Exot
„Poď, zavoláme mu! A hovor s ním po francúzsky, bude zábava!“ Kamarátky Stéphanie a Zoé okamžite vytušili, že Stéphane je plachý a popletený. Cítia, že je zaľúbený, ale ešte presne nevedia, do ktorej z nich.
Stéphane totiž všemožne kamufluje, dokonca sa zdráha priznať, že býva v rovnakom dome a na rovnakom poschodí ako Stéphanie. Nerobí to však naschvál. S rozoznávaním a rozlišovaním má problém aj on sám. Nikdy nevie, či sa mu niečo stalo naozaj, alebo či sa mu o tom zase iba snívalo.
Naozaj osobitá povaha. Lenže tento film je viac ako iba rozprávaním o roztomilom exotovi. Gondry si nevymýšľal. Spomína si na chlapčenské zmätky, zrejme sám zažil, že môžu pretrvať až do dospelosti a pozná ten strach, že sa jeho citom niekto vysmeje.
Romantik alebo prasa
Zároveň nejde o žiadnu veľkú romantiku. Stéphane síce sníva o tom, že sa so Stéphanie bozkáva, zároveň však komentuje: „Mám zvláštny pocit v žalúdku. Neviem, či je to preto, že som zaľúbený, alebo preto, že potrebujem ísť na záchod.“
Stéphanie je z neho mierne zmätená. Raz ho nazve prasaťom, potom sa zas nechá obmäkčiť jeho nehou a originalitou. Aj ona sama je originálna. Stále niečo tvorí, komponuje alebo modeluje.
Preto je táto romanca taká príťažlivá a opantávajúca. Gondry z nej nerobí žiadnu vedu. Že sú Stéphanie a Stéphane takí tvoriví však znamená, že musel vedieť, ako ich tisíc napádov zreálniť. Napríklad predstaviť si, ako posunúť realitu o jednu sekundu dopredu alebo dozadu. Alebo ako preniesť myšlienku, či nechať plyšového koníka behať.
Osobný a známy
Napriek tomu sú Stéphane a Stéphanie jednoduché osoby. Nie je v nich žiadny závan po vypočítavosti, ani filmovej zložitosti. Herci Gael García Bernal a Charlotte Gainsbourgová sú najmä šarmantní a k svojim postavám nesmierne citliví. Majú nehu, humor i zmysel pre absurdno.
Michel Gondry pritom možno riskoval, že jeho starosti s láskou vyznejú smiešne. Veď sa aj ľudia v kine smejú. Zároveň sú však dojatí, aký úprimný, odvážne osobný a pritom známy príbeh vidia.
Zdá sa, že jeho riešenie záleží na správnom pomere vysnívaného a reálneho. A ako vraví Stéphane, je v rukách teórie a praxe náhodného usporiadania vesmíru. Inými slovami, je krásnou hrou o celkom vážnych veciach.