Na prvý pohľad je to zvláštny mix – Karol Kállay sa čierno-bielym dokumentom pohybuje medzi Parížom 80. rokov a Čínou 90. rokov, neďaleko od neho lieta Filip Kulisev z Havaja do Arizony a prináša odtiaľ farebné krajinky. Fero Tomík sa s divákom delí o staršie snímky Laca Decziho a Jiřího Stivína a tiež o svoje novšie koláže, fotoreportér Martin Trenkler zasa predstavuje krikľavý svet formuly 1.
Trinásť slovenských fotografov vystavuje do polovice apríla svoje snímky na Bratislavskom hrade. Vyzerá to ako vkusne a vyvážene prestretý stôl pre labužníkov s extrémne odlišnými chúťkami. Výstava a ročenka Foto Sk 2006 je nový projekt, ktorý chce každý rok prinášať trinásť najzvonivejších mien zo slovenskej fotografickej scény.
„Chcel som zachytiť, čo sa za rok udialo v slovenskej fotografii a ako sa presadila vo svete. Preto je tu napríklad Jožko Klamar – Joe Klamar, viacnásobný víťaz Czech Press Photo. Podobne aj Alan Hyža má cenu z Czech Press Photo. Ivan Čaniga si zasa odniesol cenu z Talianska, Karol Kállay mal 80-ročné jubileum, Milota Havránková zasa 60-ročné. Niektorí vystavujúci autori nie sú takí známi – Števo Kačena robí leteckú fotografiu, Roman Uhliar sa venuje panoramatickým záberom na 360 alebo 720 stupňov. Je to rarita, také fotoaparáty sa vyrábajú na kusy a sú veľmi drahé,“ vysvetľuje autor projektu, kurátor a teoretik fotografie Marián Pauer.
Samozrejme, aj napriek zdôvodneniu každého mena môže provokovať otázka, prečo tu nie je napríklad Martin Kollár, ktorému v minulom roku francúzsky Le Monde pripravil nádhernú prílohu s fotografickým cyklom Iná vízia Ameriky, alebo Tibor Husár, ktorý v roku 2006 vydal vo vlastnom náklade nielen rozmermi a váhou ojedinelú knihú Na krídlach večnosti.
V tejto úvahe sa dá pokračovať, ale Marián Pauer zobral na seba zodpovednosť aj za to, že nie všetci budú s jeho výberom spokojní. „Vždy to bude tak, že tí, ktorých nezaradím, vnímajú celú snahu inak ako tí, ktorých zaradím.“ Hlavným kritériom bolo, aby ročná prehliadka prinášala žánrovú pestrosť, teda aby krajinu dopĺňala reportáž a tú zas inscenovaná fotografia a aby sa okrem žánrov menili aj vekové kategórie či rôzne pohľady na svet. Z trinástich fotografov má byť vždy „ jeden zo staršej generácie a dvanásť apoštolov“. Tento rok pripadla úloha starešinu na Karola Kállaya.
Každý z fotografov má v galérii päť snímok, v publikácii Foto Sk 2006 sa ich nachádza od každého desať. Je tu fotograf verný rómskym osadám na Slovensku Alan Hyža aj advokát Kosova a osobnosť slovenskej fotografie za rok 2006 Andrej Bán. Rovnako dostávajú priestor fotografi, ktorí prerazili na poli módnej (Jakub Klimo) a reklamnej fotografie (Vlado Bača).
Inštalácii sa dá vytknúť len maličkosť – pri niektorých snímkach uvádza roky ich vzniku, pri iných nie. V júni sa presúva do Slovenského inštitútu v Budapešti a chystajú sa ďalšie výstavy a ďalší ročník s novými trinástimi menami.
Aj vďaka záverečnému sumáru v ročenke Foto Sk 2006 sa zdá, že fotografia na Slovensku si postupne získava viac pozornosti. Slovenskí fotografi už nemusia „len“ vyhrávať na Czech Press Photo či na českej fotografickej súťaži Frame, postupne ich začíname oceňovať aj tu – napríklad tým, že sa začala vyhlasovať súťaž Osobnosť slovenskej fotografie alebo tým, že o rok bude znova na Bratislavskom hrade visieť 65 záberov od 13 fotografov.