BRATISLAVA. Začiatkom roka schválil Protimonopolný úrad zmeny vo vlastníctve slovenských mäsokombinátov, ktoré sa uskutočnili minulý rok. Spoločnosti, ktoré pôsobia v mäsopriemysle, pritom ovládli firmy, ktorých činnosti s obchodovaním s mäsom vôbec nesúvisia. Firma podnikateľa Milana Fiľa Eco-Invest, ktorá pôsobí v papierenskom priemysle, ovládla najväčšiu spoločnosť Tauris, mäsokombinát MäsoSpiš a firmu Fabuš.
Finančná skupina Penta vstúpila do PM Zbrojníky. Druhý slovenský mäsokombinát na základe tržieb spoločnosť Mecom prevzala firmu Hrádok z Lučenca. Mecom sa po tejto koncentrácii stane najväčšou spoločnosťou a predbehne Tauris. Analytik OTP Asset Management Jaroslav Kukučka si myslí, že firmy stavili na to, že ceny mäsa na Slovensku v najbližších rokoch budú rásť a zvýši sa aj kúpyschopnosť obyvateľstva.
Ceny mäsa sú nízke
Novým investorom sa v súčasnosti darí ľahšie získavať tieto podniky, lebo slovenský mäsopriemysel je podkapitalizovaný, rozdrobený a bez zahraničného kapitálu.
„Väčšinu podnikov totiž vyčerpali vysoké investície do splnenia hygienických noriem pred naším vstupom do únie,“ povedal Kukučka. Mnohé podniky pritom investovali aj do výstavby vlastných bitúnkov, aby si zabezpečili nezávislosť. V súčasnosti však väčšina z nich nie je využitá naplno. Firmy súčasne pociťujú tlak obchodných reťazcov a zahraničnej konkurencie na neustále znižovanie cien. Ak chcú uspieť a dostať sa na pulty obchodných reťazcov, často idú pod cenu. „Ceny mäsa a mäsových výrobkov tak v regióne V 4, s výnimkou Maďarska, na rozdiel od väčšiny európskych krajín v medziročnom porovnaní nepretržite klesajú,“ povedal analytik UniBanky Ľubomír Koršňák.
Penta chce investovať ďalej
Cenové a konkurenčné tlaky podľa Koršňáka výrazne ovplyvňujú aj ziskovosť sektora. „Takmer štyridsať percent podnikov, najmä menších prevádzok, vykazuje stratu,“ povedal.
Penta chce napriek tomu investovať ďalej a naznačila skupovanie ďalších podnikov. „Chceme prispieť ku konsolidácii trhu, či už ďalšími akvizíciami, alebo spájaním sa s ostatnými podnikmi,“ povedal hovorca Penty Martin Danko. Do celkového projektu mäsopriemyslu plánuje skupina investovať približne sedem miliárd korún. Dve miliardy by mala použiť z vlastných zdrojov a ďalších približne päť miliárd plánuje získať z bánk. „Máme záujem vytvoriť dobre prepojený komplex výrobcov, ktorí by pôsobili aj v ďalších stredoeurópskych krajinách,“ povedal Danko.
Slovenským mäsokombinátom by mala pomôcť špecializácia výroby a výrobky s vyššou pridanou hodnotou, ktoré by boli určené na export. Firma Mecom už začala. Má svoju vlastnú obchodnú značku Druget. Penta chce tiež v Zbrojníkoch zmeniť štruktúru výroby a dosiahnuť špecializáciu. V súčasnosti prebieha v podniku analýza. „PM Zbrojníky by sa mali zameriavať na tie výrobky, v ktorých majú potenciál byť najlepšími,“ povedal Danko.