Je hyperaktivita choroba?
Hyperaktivita može byť chorobou, ale nemusí. Môže byť bežným temperamentnym variantom. Ale môže byť aj zdravotným problémom. Najčastejšie možno hovoriť o poruche, ak je spojená s poruchou pozornosti. Vtedy má chronický priebeh, často pretrváva od detstva do adolescencie. Hyperkinetické poruchy sa objavujú v prvých piatich rokoch života.
Čo je príčinou hyperkinetickej poruchy ?
Príčiny sú viaceré, často kombinované. Genetická predispozícia, vplyvu počas tehotenstva a porodu, s ktorým niekedy súvisí jemné poškodenie centrálneho nervového systému. Ide o zmeny v "biochémii mozgu". Táto porucha nesúvisí priamo s výchovou.
Môže matka rozlíšiť, či je jej dieťa naozaj hyperaktívne alebo len aktívne?
Môže, aj keď niekedy nerozlíši. Prejavy musia trvať najmenej pol roka a niektoré príznaky sa musia prejaviť v predškolskom období. Nepozornosť a hyperaktivita musia byť prítomné trvalo v rôznych prostrediach - napr. doma, v škole, ale aj vo voľnom čase.
Kedy je dieťa skutočne nepozorné?
Keď neudrží dostatočne dlho cielenú pozornosť, nevie rozlišovať podstatné a nepodstatné podnety.
Je roztržité, nedokončí činnosti, ktoré začalo, bežné inštrukcie prepočuje. Nepozornosť je najmarkantnejšia pri neatraktívnych, stereotypných činnostiach vyžadujúcich mentálne úsilie.
Aká je liečba?
Pri liečbe hyperkinetickej poruchy je podstatné včasné stanovenie diagnózy a adekvátna liečba. Porucha by mala byť diagnostikovaná a liečená v detskom veku. Kvalitné zhodnotenie stavu si vyžaduje vyšetrenie odborníkmi viacerých disciplín - lekárom, psychológom, liečebným a špeciálnym pedagógom. Veľa jedincov s touto diagnózou však prichádza do kontaktu s pedopsychiatrom až v období dospievania, čo býva spravidla neskoro. Porucha má dlhodobý priebeh, v polovici prípadov pretrváva do dospelosti. V priebehu života hyperaktivita ustupuje, porucha pozornosti a dezorganizácia práce často pretrvávajú po celý život. Liečba hyperkinetickej poruchy by mala byť celková od užívania liekov, cez psychologickú pomoc a rehabilitáciu špecifických porúch učenia.