BRATISLAVA. Obchodné spoločnosti budú mať totiž dôležitú úlohu pri zavádzaní eura. Budú súčasťou distribúcie euro peňazí a pri dvojakom oceňovaní tovarov budú musieť so zákazníkmi riešiť zaokruhľovanie cien niektorých tovarov.
Jednokorunový rožok pri kurze 33 korún za euro by mal stáť 3,3 centu, po zaokrúhlení pravdepodobne štyri centy. Zaokrúhlenie ceny spôsobí, že upravená cena bude vnímaná ako 20–percentné zvýšenie. Obchodné reťazce tak budú čeliť kritike zákazníkov. Podpredseda predstavenstva COOP Jednota Martin Katriak si preto myslí, že suma 180 miliónov korún, ktorú chce dať vláda na informovanie, je nedostatočná.
Katriak odhaduje, že náklady systému COOP Jednota na Slovensku na zavedenie euro meny môžu dosiahnuť výšku približne 300 miliónov korún. „Na informačnú kampaň, vzdelávanie zamestnancov investujeme zhruba 20 až 30 miliónov korún,“ povedal Katriak.
Splnomocnenec vlády pre zavedenie eura Igor Barát nevidí priestor na kritiku. Peniaze vyčlenené na kampaň považuje za dostatočné. „Suma je realistická a dá sa z nej spraviť kvalitná kampaň, kde bude občanom všetko dostatočne vysvetlené,“ povedal Barát. Slovensko pritom bude vychádzať zo skúseností ostatných členských štátov pri zavádzaní eura. Špecifické informácie si podľa Baráta budú musieť šíriť organizácie samy.
Spoločnosť Tesco chce tiež zohrávať aktívnu rolu v prechode koruny na euro. Bude vychádzať zo skúseností iných krajín. „Nepredpokladáme však vlastnú informačnú kampaň,“ povedala hovorkyňa Tesco Oľga Hrnčiarová. V súčasnosti spoločnosť analyzuje situáciu a hodnotí konkrétne dosahy.
Informovať zákazníkov o prechode na novú menu chce aj obchodný reťazec Kaufland. Spoločnosť sumu na osvetu nespresnila. (vf)
V pôvodnej verzii textu sme namiesto 3,3 centu uviedli chybne číslo 33 centov, opravené o 12.54 h