Autor prezentuje rozmerné „maliarske tlače“ na netradičnom médiu. Sieťovina na zakrývanie lešení mu slúži ako rozmerné plátno, ktoré v rôznych uhloch pohľadov vytvára vďaka hre svetla, farby a podkladu nové náhľady na obraz.
Redukcia farby na čiernu a bielu evokuje videnie cez deň a videnie v noci. Aj vďaka majestátnemu rozmeru vnímame veľkú sieť ako kus krajiny prenesenej do interiéru.
Táto „interiérová“ krajina z dvoch vrstiev sietí vytvára v miestach vzájomného prekrývania zdanlivý dvojitý pohľad (double scapes) na tom istom mieste. Evokáciu videnia cez okno podporuje zámerným rozrastrovaním „škvŕn“, ktoré pôsobia ako tiene - siluety prírody, ktorú vidíme cez okno.
Autor už mal v Trnave možnosť predstaviť svoju tvorbu, avšak Double scapes je jeho prvou samostatnou prezentáciou na pôde Galérie Jána Koniarka.
Michal Czinege patrí k plejáde silných maliarskych osobností odchovaných Ivanom Csudaiom. Témou jeho obrazov je krajina s človekom, ktorého znázorňuje v najrôznejších situáciách.
Veľké formáty plátien napriek tomu pôsobia veľmi intímne. Základné nanášanie farieb na plátno u neho spočíva vo fenomenálnej technike škvŕn - ide o istý druh „hyper-pointilizmu“, čerpajúceho z hyper-realizmu.
Formát „klasického“ závesného obrazu je priestorom pre autorovu sebaprezentáciu a zároveň ukojí divácky hlad po vizuálnom príbehu diela. Tieto obrazy sú vypracované s precíznou technickou zručnosťou.
Vťahujú do deja maliarskej prírody a intímnosti chvíľ života. Prepis osobných pocitov je Czinegeho reakciou na súčasný svet digitálneho obrazu. Mediálny ošiaľ spoločnosti je na plátne vyvažovaný absenciou mestských urbanistických motívov.
Jeho maľba nemá snahu reflektovať uponáhľané obrazové fenomény doby, akými jednoznačne produkcia konzumnej spoločnosti disponuje.
Potreba Czinegeho individualizácie spočíva v tom, že nepotrebuje vo svojich ideách znázorňovať dravosť masy. Jeho návrat k prírode je spojivom medzi vonkajším prostredím a interiérovým charakterom obrazu.
Plátna majú v sebe náboj efemérnosti, ktorá akoby odkazovala na niečo dávne, na čo sme už pomaly zabudli a Czinege i jeho tvorba nám to opäť pripomínajú.
Zámerná filtrácia námetov zúžených na prírodné prostredie navodzuje v divákovi potrebu uchopenia obrazu v priestore svojho oka a následne mysle.
V trnavskej synagóge si Czinegeho Double Scapes môžete pozrieť do 3. mája.
Autor: Ľudmila Poláčková Autorka je študenka kunsthistórie na TU