Eurokomisia žaluje Slovensko

Európskej komisii sa nepozdáva, že niektoré námorné lode plávajúce pod slovenskou vlajkou majú certifikát od bulharskej a tureckej spoločnosti.

Európske námorné lode majú spravidla potvrdenie o technickej spôsobilosti od nemeckej, britskej či francúzskej klasifikačnej spoločnosti.Európske námorné lode majú spravidla potvrdenie o technickej spôsobilosti od nemeckej, britskej či francúzskej klasifikačnej spoločnosti. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – REUTERS)

BRATISLAVA. Európska komisia podala na Slovensko žalobu, lebo niektorí vlastníci námorných lodí so slovenskou vlajkou využívajú služby bulharskej a tureckej klasifikačnej spoločnosti. Komisia však zatiaľ bulharskú spoločnosť Bulgarian Register of Shipping a tureckú spoločnosť Turk Loyd nezaradila na zoznam uznaných klasifikačných spoločností. „Slovensku ešte nebola doručená žaloba,“ povedal hovorca rezortu spravodlivosti Michal Jurči.

Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou. Podľa rezortu dopravy ich vlastníkmi sú takmer výlučne cudzie spoločnosti registrované v rôznych krajinách, napríklad Malta, Panama, Cyprus, Mar­shall Islands, Newis Island.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Slovensku môže hroziť finančná pokuta

Ak by Súdny dvor potvrdil rozsudkom pochybenie, štát bude povinný prijať bez zbytočného odkladu nápravné opatrenie. Ak komisia nebude s takýmito nápravnými opatreniami spokojná, môže iniciovať ďalšie súdne konanie. Jeho výsledkom môžu byť už aj finančné sankcie. Slovensku by v takom prípade hrozila pokuta od niekoľko miliónov po zhruba 480 miliónov korún. „Je to veľmi zriedkavé, aby Súdny dvor rozhodol v konečnom dôsledku o finančnom treste,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.

Klasifikačné spoločnosti zabezpečujú technickú spôsobilosť námorných lodí. Certifikácia väčšej námornej lode trvá zhruba jeden rok a stojí niekoľko miliónov korún. Štát si za vydanie lodného osvedčenia účtuje správne poplatky, ktoré závisia od hrubej priestornosti lode, počtu vydaných osvedčení, certifikátov a iných lodných dokladov.

SkryťVypnúť reklamu

Našich výrobcov lodí sa spor netýka

Zmluvy s bulharskou a tureckou spoločnosťou boli podľa informácie rezortu dopravy uzavreté ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie a sú dlhodobého charakteru. Od novembra platí európska smernica, ktorá nás zaväzuje uznávať len spoločnosti akceptované úniou. „Slovensko požiadalo komisiu o uznanie bulharského registra pre klasifikáciu námorných lodí pod slovenskou vlajkou, a to na základe vykonaného auditu tejto spoločnosti,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík. V súčasnosti pripravuje ten istý proces aj pre tureckú spoločnosť.

Slovenských výrobcov lodí sa táto záležitosť netýka. „Naše lode certifikuje nemecká spoločnosť Germanische Lloyd. Žiadne iné certifikačné spoločnosti nevyužívame,“ povedal vedúci odboru predaja Slovenských lodeníc Komárno Jaroslav Bohoš. Bratislavská spoločnosť Slovenské plavby a prístavy – lodenica rekonštruuje lode určené na riečnu dopravu. Využíva služby prevažne nemeckej, ale aj francúzskej certifikačnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia nám do uzávierky neodpovedala na otázku, od koho dostala podnet. Podľa znalcov z odvetvia by mohlo ísť o niektorú zo zná­mych európskych certifikač­ných spoločností, ktorej sa nepáčilo, že námorný prepravca plávajúci pod slovenskou vlajkou nevyužíval služby spoločnosti z únie.

Certifikácia lodí

Klasifikačné spoločnosti overujú technickú spôsobilosť námorných lodí počas ich stavby, pred vydaním medzinárodného osvedčenia, po vykonaní prestavby alebo úpravy­ lode či po námornej nehode. Certifikácia trvá niekoľko mesiacov a pri veľkých lodiach stojí niekoľko miliónov korún. Naši výrobcovia lodí využívajú služby najmä nemeckej a francúzskej klasifikačnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 719
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 516
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 531
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 515
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 479
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 028
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 196
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu