BRATISLAVA. Európska komisia podala na Slovensko žalobu, lebo niektorí vlastníci námorných lodí so slovenskou vlajkou využívajú služby bulharskej a tureckej klasifikačnej spoločnosti. Komisia však zatiaľ bulharskú spoločnosť Bulgarian Register of Shipping a tureckú spoločnosť Turk Loyd nezaradila na zoznam uznaných klasifikačných spoločností. „Slovensku ešte nebola doručená žaloba,“ povedal hovorca rezortu spravodlivosti Michal Jurči.
Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou. Podľa rezortu dopravy ich vlastníkmi sú takmer výlučne cudzie spoločnosti registrované v rôznych krajinách, napríklad Malta, Panama, Cyprus, Marshall Islands, Newis Island.
Slovensku môže hroziť finančná pokuta
Ak by Súdny dvor potvrdil rozsudkom pochybenie, štát bude povinný prijať bez zbytočného odkladu nápravné opatrenie. Ak komisia nebude s takýmito nápravnými opatreniami spokojná, môže iniciovať ďalšie súdne konanie. Jeho výsledkom môžu byť už aj finančné sankcie. Slovensku by v takom prípade hrozila pokuta od niekoľko miliónov po zhruba 480 miliónov korún. „Je to veľmi zriedkavé, aby Súdny dvor rozhodol v konečnom dôsledku o finančnom treste,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.
Klasifikačné spoločnosti zabezpečujú technickú spôsobilosť námorných lodí. Certifikácia väčšej námornej lode trvá zhruba jeden rok a stojí niekoľko miliónov korún. Štát si za vydanie lodného osvedčenia účtuje správne poplatky, ktoré závisia od hrubej priestornosti lode, počtu vydaných osvedčení, certifikátov a iných lodných dokladov.
Našich výrobcov lodí sa spor netýka
Zmluvy s bulharskou a tureckou spoločnosťou boli podľa informácie rezortu dopravy uzavreté ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie a sú dlhodobého charakteru. Od novembra platí európska smernica, ktorá nás zaväzuje uznávať len spoločnosti akceptované úniou. „Slovensko požiadalo komisiu o uznanie bulharského registra pre klasifikáciu námorných lodí pod slovenskou vlajkou, a to na základe vykonaného auditu tejto spoločnosti,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík. V súčasnosti pripravuje ten istý proces aj pre tureckú spoločnosť.
Slovenských výrobcov lodí sa táto záležitosť netýka. „Naše lode certifikuje nemecká spoločnosť Germanische Lloyd. Žiadne iné certifikačné spoločnosti nevyužívame,“ povedal vedúci odboru predaja Slovenských lodeníc Komárno Jaroslav Bohoš. Bratislavská spoločnosť Slovenské plavby a prístavy – lodenica rekonštruuje lode určené na riečnu dopravu. Využíva služby prevažne nemeckej, ale aj francúzskej certifikačnej spoločnosti.
Európska komisia nám do uzávierky neodpovedala na otázku, od koho dostala podnet. Podľa znalcov z odvetvia by mohlo ísť o niektorú zo známych európskych certifikačných spoločností, ktorej sa nepáčilo, že námorný prepravca plávajúci pod slovenskou vlajkou nevyužíval služby spoločnosti z únie.
Certifikácia lodí
Klasifikačné spoločnosti overujú technickú spôsobilosť námorných lodí počas ich stavby, pred vydaním medzinárodného osvedčenia, po vykonaní prestavby alebo úpravy lode či po námornej nehode. Certifikácia trvá niekoľko mesiacov a pri veľkých lodiach stojí niekoľko miliónov korún. Naši výrobcovia lodí využívajú služby najmä nemeckej a francúzskej klasifikačnej spoločnosti.