Len niekoľkí sú tí naozajstní ťa-húni - niektorí sa len vezú a potom tu máme aj takých, ktorí celé snaženie brzdia. Pomocou Performie sa naučíte nachádzať spolupracovníkov, ktorí tento voz
budú neúnavne ťahať dopredu spolu s vami.
Zisťovanie skutočných
výsledkov
Je veľmi dôležité vziať do úvahy skutočné výsledky človeka predtým, ako ho zamestnáte alebo povýšite. To, že už v minulosti pracoval, a vie to preukázať, je mimoriadne dôležité. Kto chce do svojho futbalového mužstva zamestnať útočníka, ktorý nikdy nedal gól? Kto chce zamestnať obchodného riaditeľa, ktorý vo svojej oblasti nikdy nezvýšil predaj? Alebo kto chce zamestnať výrobného riaditeľa, ktorý
nikdy nerozbiehal žiadnu výrobu?
Aj keď mnohí súhlasia s tým, že je dôležité to vedieť, napriek tomu si veľa personalistov ani riaditeľov neoverí, aké výsledky dosahovali v minulosti záujemcovia o prácu v ich firme. To vedie k nákladným a zbytočným chybám a namiesto tímu, ktorý spoločne ťahá ten pomyselný voz, je často v spoločnom záprahu len časť spolupracovníkov. Je štatisticky dokázané, že 20 percent personálu vytvára 80 percent výkonov spoločnosti. Je tu však cesta, ako zvýšiť podiel tých, ktorí tvoria záprah a sú pred vozom. Jednou z možností je zisťovanie a overovanie produktívnosti. Malo by byť záujmom každého šéfa znižovať podiel tých, ktorí sa vezú
a nepripustiť do skupiny tých, ktorí
"pracujú" proti úsiliu
ostatných. Tí môžu dokonca spôsobiť, že sa náš voz ocitne v závoze - a už naši dedovia vedeli, že vtedy sa voz ťahá
veľmi ťažko a niekedy ani nie je možné dostať ho na rovnú cestu.
Efektívne riešenie pre výber
zamestnancov
Je pomerne jednoduché preveriť si dosahovanie skutočných výsledkov. O dobrej produkcii určite svedčí, ak človek nemá žiadne problémy preukázať, že v predchádzajúcich zamestna-niach mal vysokú úroveň produkcie,
a teda dosahoval dobré výsledky. Dobrým ukazovateľom a nespornou výhodou je, ak sa počas rokov osobná
produkcia zlepšovala. Je dobré si
všímať aj to, či váš kandidát v minulosti zvládal aj zložité situácie. Ak je človek naozaj produktívny, tak pri popise svojej osobnej produkcie nemá žiadne
"biele miesta", ktoré nemôžu byť jednoducho vysvetlené. Nie je vôbec zvláštne, že taký človek preukazuje zrejmý záujem v časti pohovoru, ktorý sa dotýka produktivity a výsledkov. Produktívni ľudia si zväčša veľmi dobre pamätajú svoje výsledky. Veď napríklad, kto by zabudol, že vo svojej kariére vyhral Wimbledon?
Vyvarujte sa toho, aby ste začlenili do svojho tímu ľudí, ktorí nedokážu poskytnúť žiaden dôkaz úspechu v predchádzajúcich zamestnaniach a nedo-siahli žiadne dobré výsledky. Zlým ukazovateľom je tiež to, ak sa počas uplynulých rokov osobné výsledky
znižovali. Neproduktívna osoba nedokáže vysvetliť, ako sa dopracovala
k takýmto nelichotivým výsledkom. V týchto prípadoch je často obviňovaný zlý manažment alebo produkt neschopný realizácie na trhu. Buďte si istý, že neuplynie dlhý čas a v mysli tohto človeka budete aj vy zlý manažér, zlé budú aj vaše produkty, a preto ich nebude možné presadiť na trhu. Neproduktívny človek má veľké problémy definovať, aké výsledky vytvoril. Takýto človek len zriedka zvládol zložité úlohy a preto bude mať v osobnej produkcii biele miesta, ktoré sa nedajú vysvetliť.
Máme pre vás jednu radu: Môže kandidát preukázať, že dosahoval dobré výsledky, dal vám jasný a akceptovateľný popis týchto výsledkov?
Ak ÁNO, pokračujte v začatom procese, aby ste sa dozvedeli ďalšie veci, ktoré potrebujete vedieť. Ak NIE, poďakujte sa osobe, že prejavil záujem
a ukončite začatý proces. Nezabudnite, že je veľmi dôležité verifikovať všetky získané údaje.
Ing. Štefan Matús
Performia s.r.o.