Akadémia vzdelávania ako najväčšia a najstaršia inštitúcia ďalšieho vzdelávania poskytuje vo svojich 36 pobočkách na celom Slovensku vzdelávanie takmer 90 000 klientom ročne. V súčasnosti sa v portfóliu Akadémie vzdelávania nachádza niekoľko stoviek vzdelávacích programov v rôznych oblastiach.
Vzhľadom na dostupnosť a kvalitu vzdelávania nemajú ľudia rovnaké možnosti vo všetkých regiónoch Slovenska. Situácia súvisí s veľkými rozdielmi medzi ekonomicky silnejšími a slabšími regiónmi.
Kým v ekonomicky silnejších regiónoch je sieť inštitúcií ďal-šieho vzdelávania rozvinutá, v slabších je to horšie. Vzdelávacie inštitúcie nadregionálneho alebo celoslovenského charakteru sa etablujú hlavne v ekonomicky silnejších regiónoch, zvyčajne vo väčších mestách - v menších mestách a ekonomicky slabších regiónoch neotvárajú pobočky, pretož sa obávajú o efektívnosť takýchto investícií.
Tým sa znižuje dostupnosť vzdelania pre obyvateľov menších miest a vidieka; musia za vzdelaním dochádzať, prípadne zabezpečovať si ubytovanie a tým sa vzdelanie pre nich predražuje. Tieto faktory sa premietajú do celkového stavu ľudských zdrojov v regióne. Preto je našou prioritou zlepšenie dostupnosti ďalšieho vzdelávania a jeho kvality. A tú vo veľkej
miere determinuje kvalita lektorského zboru.
Významnou prednosťou a cha-rakteristickým znakom siete pobočiek Akadémie vzdelávania je skutočnosť, že sa opiera o široký potenciál a zázemie interných a externých lektorov v rôznych oblastiach vzdelávania. V Akadémii vzdelávania ich pôsobí takmer 3000. Osobnosť lektora ako rozhodujúceho subjektu vzdelávacieho procesu pôsobí prostredníctvom viacerých, vzájomne súvisiacich kvalít a kompetencií. Zvyšovanie kvality poskytovaných vzdelávacích služieb významne ovplyvňuje kvalita lektorskej práce, ktorej skvalitňovanie možno dosahovať práve ďalším vzdelávaním lektorov. Zabezpečujeme ho prostredníctvom projektov spolufinancovaných Európskym sociálnym fondom.
E - learning do regiónov!
Zlepšenie ponuky ďalšieho vzdelávania na Slovensku je možné prostredníctvom nových foriem vzdelávania. Dištančné vzdelávanie vďaka svojim špecifikám dokáže sprostredkovať rovnakú, alebo porovnateľnú kvalitu vzdelávania v oblastiach, ktoré sú diametrálne odlišné napríklad svojou ekonomickou situáciou. Možnosť absolvovať
rovnako kvalitný vzdelávací program pre účastníka z ekonomicky slabšej oblasti a pre účastníka z hlavného mesta (za podmienky, že majú prístup k internetu) je systémovým riešením, ktoré zabezpečuje rovnosť šancí a vyrovnávanie rozdielov medzi re-giónmi. Ďalšími, všeobecne akceptovanými výhodami sú: nižšia cena, okamžitá aktualizácia, možnosť efektívneho monitoringu a hodnotenia kvality, časová flexibilita a iné. Inštitúcie, ktoré v súčasnosti realizujú e-learning, neoslovujú širokú verejnosť a nemajú dostatočnú marketingovú silu zabezpečujúcu spopularizovanie tejto metódy a aj preto je jej podiel na vzdelávacom trhu oproti vyspelým krajinám menší.
Aby sa e-learning začal rozvíjať aj u nás, je potrebné túto metódu spopularizovať medzi lektormi ďalšieho vzdelávania. Lektori totiž tvoria hlavných "vývojárov" nových vzdelávacích aktivít, ba dokonca často sú aj iniciátormi týchto inovácií. Ich nedostatočné poznatky o e-learningu, nedostatočné zručnosti práce s PC a absencia praktických skúseností s e-learningom sú hlavnými bariérami rozvoja tejto formy vzdelávania.
Akadémia vzdelávania prostredníctvom realizácie projektu "e-learning trenažér" zabezpečuje vzdelávanie vyše 450 lektorov zo všetkých regiónov Slovenska. Títo budú po ukončení vzdelávania schopní vytvárať a vyučovať e-learningové vzdelávacie programy. Zároveň vytvárame regionálne štruktúry pre rozvoj e-learningu - 7 regionálnych pracovísk Centra dištančného vzdelávania AV v krajských mestách SR.
Projekt vytvorí podmienky pre vytvorenie nových dištančných vzdelávacích programov v oblastiach ako napríklad: jazykové vzdelávanie, ekonomika, podnikanie, manažment, služby a remeslá, sociálno-právna činnosť, opatrovateľstvo, informačné technológie, poradenské programy, odborné spôsobilosti, maturitné štúdium, manažérske vzdelávanie a pod. Tieto v súčasnosti pripravujeme a v tomto roku sa ich bude môcť zúčastniť široká verejnosť zo všetkých regiónov Slovenska.
Nové trendy využitia IKT v ďalšom vzdelávaní do regiónov!
Využitie nových metód IKT v ďalšom vzdelávaní poskytuje veľa možností na skvalitnenie vzdelávacieho procesu. Využitie modernej didaktickej techniky ako je projektor, eBeam, rôzne druhy tabúl a pod. a multimediálnych podporných materiálov je závislé na ich dostupnosti a zručnosti tých, ktorí s nimi majú pracovať. Koncepcia virtuálnej databázy výukových materiálov, ktorú AV realizuje rieši nasledovný problém. Lektori, alebo inštitúcie ďalšieho vzdelávania si pracne vytvárajú vlastné podporné výukové materiály, ktoré využívajú vo vzdelávacom procese. Tieto materiály, ktoré môžu byť v rôznej forme, sa nestávajú duševným vlastníctvom regiónu (regiónov) a z vynaloženej energie, času a peňazí má prospech len veľmi obmedzená skupina ľudí. Koncepcia virtuálnej databázy výukových materiálov má ambíciu vytvoriť funkčný výmenný systém, prostredníctvom ktorého si inštitúcie alebo lektori tieto materiály môžu vymieňať.
Nie všetci lektori však dokážu pracovať s modernou technikou a využívať všetky možnosti , ktoré nám ponúkajú informačno-komunikačné technológie. Akadémia vzdelávania preto prostredníctvom realizácie projektu "Nové trendy využitia IKT v ďalšom vzdelávaní do regiónov!" zabezpečuje vzdelávanie vyše 450 lektorov zo všetkých regiónov Slovenska vo vzdelávacom programe "Využitie IKT v ďalšom vzdelávaní". Vzdelávací program obsahuje napríklad prácu s virtuálnou databázou výukových materiálov, prácu s interaktívnou tabuľou eBeam, prezentačné zručnosti lektora, prácu s MS PowerPoint a pod. Lektori budú mať po ukončení vzdelávania potrebné zručnosti pre komplexné využívanie IKT v ďalšom vzdelávaní. V siedmich krajských mestách sme zriadili mutlimediálne učebne, v ktorých naši klienti môžu študovať pomocou najnovších technológií, tohto roku plánujeme počet takýchto učební zniekoľkonásobiť, aby sme mohli ľuďom zo všetkých regiónov poskytnúť skutočne moderné vzdelávanie.
Európske štandardy kvality lektorskej práce do regiónov!
Akadémia vzdelávania bola partnerom v projekte: Managing Quality of Adult Education in Europe" (Riadenie kvality ďalšieho vzdelávania v Európe). Projekt realizovalo 7 partnerských vzdelávacích organizácií zo 6 krajín Európy. V projekte sa vytvoril európsky rámec systému manažérstva kvality určeného pre organizácie zaoberajúce sa vzdelávaním dospelých. Cieľom projektu "Európske štandardy kvality lektorskej práce do regiónov!", ktorý AV realizuje, je na základe výsledkov a skúseností dobrej praxe z vyššie uvedeného projektu definovať a implementovať štandardy kvality lektorskej práce v podmienkach ďalšieho vzdelávania na Slovensku.
Na základe identifikácie týchto štandardov sme vyvinuli kurz "Kvalita lektorskej práce v ďalšom vzdelávaní", ktorý tohto roku absolvuje vyše 450 lektorov. V ďalšej fáze plánujeme vyškolenie všetkých lektorov AV. Teší nás, že aj prostredníctvom permanentného vzdelávania lektorov môžeme poskytovať európsku kvalitu vo všetkých regiónoch Slovenska.
Ing. Slavomír Rybár
Bližšie informácie o uvedených projektoch nájdete na www.aveducation.sk
Projekty sú spolufinancované z prostriedkov ESF.
"Európsky sociálny fond pomáha rozvíjať zamestnanosť podporovaním zamestnateľnosti, obchodného ducha, rovnakých príležitostí a investovaním
do ľudských zdrojov".