Trh práce sa na celom svete a pochopiteľne aj na Slovensku prudko mení. Pred niekoľkými rokmi mohli šikovní mladí ľudia urobiť priam závratnú kariéru. Dnes to už tak rýchlo nejde. A čo sa vlastne stalo s hviezdnymi manažérmi spred desiatich rokov? Ako sa im darí a aké sú ich ďalšie možnosti - to vedia veľmi dobre headhunteri, alebo špe-
cialisti na executive search. Na otázky odpovedá
Chief Executive Officer TARGET Group Dr. Klemens Wersonig.
Hovorili ste o raketovom vzostupe mladých ľudí u nás. aké sú podľa Vás ich ďalšie perspektívy? Majú dostatok
priestoru v tomto regióne aj
v budúcnosti?
"Mladí ľudia, ktorí zažili raketový vzostup v kariérnom rebríčku budú mať veľký problém udržať toto rýchle tempo. Trh sa stabilizoval a aj oni sa musia prispôsobiť obvyklému postupu - ak napríklad v minulosti
postúpili na miesto obchodného riaditeľa za dva roky, a za ďalší rok na miesto vedúceho pobočky, je nepravdepodobné, že takou istou rýchlosťou sa stanú
riaditeľom pre viaceré krajiny. A pretože dosiahli vysoké postavenie tak rýchlo, v podstate sa nemajú kam ďalej pohnúť.
Vzhľadom na vysoké požiadavky sa môže stať, že budú frustrovaní. Riešením ich nárokov je obvykle odchod zo spoločnosti. Odchádzajú na podobné miesto v inej spoločnosti a nezriedka musia akceptovať nižší plat. Toto je aj trend v západnej Európe. Manažéri sa rozhodnú zmeniť pôsobisko aj za takú cenu, že budú mať nižší plat. Na druhej strane ale získajú obohatenie z práce samotnej, keďže obvykle zmenili sektor, organizačnú štruktúru a musia zvládnuť nové výzvy. Preto sú aj ochotní zľaviť zo svojich finančných požiadaviek."
Ako sú na tom dnes manažéri zo Západu, ktorí pomáhali rozbehnúť pobočky zahraničných spoločností u nás - nachádzajú uplatnenie po návrate domov, alebo odchádzajú do ešte vzdialenejších regiónov?
"Je to prekvapujúce, ale veľa expatriotov sa už nemôže vrátiť späť domov. Je to preto, že už by doma neboli spokojní a chýbalo by im "vzrušenie" pri objavovaní novej krajiny, rozbiehaní pobočky. Tento proces je skutočne unikátny a kto ho raz zažil, ťažko sa vracia späť do zabehnutých koľají, existujúcich štruktúr, kde je všetko dopredu dané a naplánované. Možnosť rozbiehať firmu v novej krajine je síce namáhavé, ale prináša neuveriteľné zážitky a životné skúsenosti. Stáva sa, že takíto manažéri sa stávajú v dobrom slova zmysle "závislými" na tejto práci a návrat domov je pre nich nepredstaviteľne nudný. Takže vo viacerých prípadoch sa namiesto toho snažia nájsť podobnú príležitosť na ďalšom rozvíjajúcom sa trhu. V Spojených štátoch existuje slogan
"Go West young man!" a v dnešnej Európe je zase heslom "Go East young man!". Novými krajinami sú Ukrajina, Čína a podobne."