Efektívne hodnotenie výkonu

Každý manažérsiv dnešnom stále dravšom svete uvedomuje, že ak chce dosiahnuť úspech, nevyhnutne potrebuje motivovanú pracovnú silu.

A súčasťou správnej motivácie zamestnanca je efektívne hodnotenie jeho práce - spätná väzba. Skutočným cieľom hodnotiacich systémov nie je hľadať vinníka, kritizovať jednotlivca, či vybavovať si osobné účty. Efektívne hodnotenie je korektný dialóg, v ktorom majú obe strany priestor na vlastné vyjadrenie názorov.

Celý hodnotiaci proces by mohol byť rozdelený do troch fáz: príprava, hodnotiaci pohovor a záver pohovoru.

V prvej fáze by mal byť zamestnanec v dostatočnom časovom predstihu informovaný o tom, že takýto pohovor bude prebiehať, aby mal dostatok času pripraviť sa naň. V tejto fáze je dôležité, aby mal zamestnanec príležitosť na sebahodnotenie, teda akýsi self-assessment.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Druhou fázou - a neoddeli-

teľnou súčasťou hodnotenia - je hodnotiaci pohovor. Na vedenie hodnotiacich pohovorov je potrebné mať určitú zručnosť, preto väčšina organizácii poskytuje svojim manažérom školenia ako správne takéto pohovory viesť. Manažéri - hodnotitelia by mali pri hodnotiacich pohovoroch dodržiavať určité zásady. Každý hodnotiteľ by si mal uvedomiť, že cieľom hodnotenia je zlepšovať a nie kritizovať. Preto je v prvej časti pohovoru dôležité rozprávať o pozitívach, o tom čo zamestnanec urobil, aký má prínos pre tím a pre firmu. Hodnotiaci pohovor však, samozrejme, slúži aj na odstránenie nedostatkov a zlepšenie výkonu, ale kritika by mala byť konkrétna a vyslovená neurážlivou formou.

Hodnotiteľ by mal dať zamestnancovi priestor na vyjadrenie a obe strany by mali túto chvíľu využiť na spoločné riešenie problému. Hodnotiteľ by mal prejaviť ochotu pomôcť zamestnancovi zlepšiť sa. Ak neboli ciele stanovené skôr, v záverečnej fáze pohovoru by mali obe strany spoločne stanoviť

SkryťVypnúť reklamu

ciele pre budúce obdobie, alebo aspoň o nich diskutovať.

Na efektívne stanovenie cieľov slúži technika SMART. S ako Specific znamená konkrétny a ciele treba formulovať konkrétne, M ako Measurable rovná sa merateľné, Achievable dosiahnuteľné, Realistic, znamená realistické a napokon - malo by byť jasné, kedy majú byť ciele splnené - teda T ako Time Bounded.

V záverečnej fáze hodnotiteľ zrekapituluje ciele, riešenia na zlepšenie a opätovne prejaví ochotu pomôcť.

Celý záznam o pohovore by mal byť založený v personálnej zložke zamestnanca. Prínosy efektívneho hodnotenia sú v tom, že hodnotený získa spätnú väzbu o svojom výkone a nadriadený sa oboznámi s výkonom svojich pracovníkov a organizácia tak získa efektívnejších a motivovanejších pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Drahomíra Garajová, MBA

Deloitte, HR Manager

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu