Ako získať chuť robiť prospešné veci

V každej spoločnosti jestvujú elity. Častým kritériom ich vymedzovania býva finančná prosperita, postavenie, moc. Príslušníci takto chápanej triedy úspešných však väčšinou vnímajú sami seba ako obyčajných ľudí, ktorí mali iba viac šťastia či talentu ...

V každej spoločnosti jestvujú elity. Častým kritériom ich vymedzovania býva finančná prosperita, postavenie, moc. Príslušníci takto chápanej triedy úspešných však väčšinou vnímajú sami seba ako obyčajných ľudí, ktorí mali iba viac šťastia či talentu ako ostatní. Až na malé výnimky žijú vo vlastnom svete a necítia nič zaväzujúce smerom

k spoločnosti. Bližšie sme

o novodobých elitách a ich vzťahu k okoliu hovorili

s Petrom Papankom, partnerom poradenskej skupiny AJG - Amrop Jenewein Group so zodpovednosťou za Government Affairs a Strategic Communication.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Má spoločnosť morálne právo žiadať od úspešných firiem viac, ako určujú formálne pravidlá?

"Ľudia by mali mať dôvod pociťovať k elite úctu. Úspešné

triedy sme oslobodili od akéhokoľvek pocitu zodpovednosti a ich príslušníci nám to s radosťou oplácajú. Záujem o spoločensky prospešné veci sa často končí zaplatením daní a poplatkov. Aby neprišlo k omylu: pod "väčšou zodpovednosťou" nemám na mysli to, že úspešných odmeníme novými daňami. Ide o iný typ zodpovednosti, ktorá stojí najmä na zmene nazerania na spoločnosť a jej potreby. Tento typ zodpovednosti nachádza uplatnenie nielen v inom postoji voči vlastným zamestnancom, ale aj voči skupinám obyvateľstva priamo alebo nepriamo zasiahnutým aktivitami daných spoločností."

SkryťVypnúť reklamu

Hovoríte o spoločenskej zodpovednosti firiem... Môžete sa pokúsiť o jej definovanie?

"Ide o individuálnu a ťažko merateľnú veličinu, ktorá vyjadruje istý morálny záväzok podieľať sa na rozvoji spoločnosti. Môže ním byť napríklad rozhodnutie dobrovoľne pris-

pievať k ekonomickému a sociálnemu rozvoju spoločnosti či znižovaniu environmentálnych problémov. Spoločenskú zodpovednosť - označuje sa aj ako Corporate Social Responsibility - možno charakterizovať ako stratégiu, v rámci ktorej jednotlivé organizácie realizujú rôzne sociálne, ekonomické, environmentálne alebo iné programy nad rámec bežných zvyklostí. Na realizáciu týchto služieb nepotrebujú právne požiadavky alebo záväzky vyplývajúce z kolektívnych zmlúv, zo Zákonníka práce, z obchodného zákonníka a podobne. Nekonajú na základe povinnosti a príkazu, ale z presvedčenia - preto, že chcú robiť prospešné veci."

SkryťVypnúť reklamu

Odkiaľ môžu vychádzať impulzy vyvolávajúce v mys-

liach úspešných takéto správanie?

"Na rozvíjanie spoločenskej zodpovednosti pôsobia rôzne faktory. Môžu to byť nové očakávania a obavy zo strany občanov, spotrebiteľov, verejných inštitúcií či investorov. Ďalej meniace sa spoločenské kritériá

a ich rastúci vplyv na investičné rozhodnutia jednotlivcov a spoločností. Sú to aj čoraz intenzívnejšie obavy vyvolané ekonomickými aktivitami s poten-

ciálne negatívnymi dôsledkami na životné prostredie. V nepos-lednom rade k nim patrí aj transparentnosť obchodných aktivít, ktoré sa týmto sprostredkujú verejnosti cez médiá

a modernými informačnými

a telekomunikačnými technológiami."

Môže byť zodpovedné správanie voči spoločnosti prospešné aj pre jeho nositeľa?

SkryťVypnúť reklamu

"Spoločenská zodpovednosť firiem je súčasťou koncepcie, pri ktorej si všetky ekonomicky a spoločensky zainteresované skupiny vrátane verejných inštitúcií riadia vzťahy s rôznymi zainteresovanými skupinami reálne vplývajúcimi na ich pôsobenie v danej oblasti. Tento druh činnosti by sa preto mal považovať za špecifický druh investícií, a nie nákladov. Daná spoločnosť môže v rámci tejto koncepcie sledovať finančný, komerčný alebo spoločenský profit. Ten by však mal viesť k dlhodobej stratégií, ktorá bude na lokálnej i globálnej úrovni minimalizovať riziká spojené s neistotou podmienok."

Poradenská skupina Amrop Jenewein má v portfóliu aj poradenstvo pri zavádzaní a budovaní CSR. Ako však cíti svoju vlastnú zodpovednosť voči okoliu?

SkryťVypnúť reklamu

"AJG si uvedomuje, že popri úspešnej realizácii podnikateľ-ských aktivít je nevyhnutné prispievať aj k rozvoju celej spoločnosti. Keďže v rámci hlavnej činnosti sa venuje témam úzko súvisiacim s ľudským kapitálom a so strategickým riadením, aj v rámci verejno-prospešných aktivít sa zameriava na prehlbovanie, šírenie a presadzovanie myšlienok kladúcich dôraz na rozvoj spoločnosti na báze znalostnej ekonomiky. Jednotlivé aktivity realizuje v spolupráci s think-tankom EPPP - Európske partnerstvo pre personálnu politiku. Poradenská skupina AJG podporovala a naďalej podporuje program MINERVA z hmotnej stránky, avšak jej prvoradou úlohou bola odborná participácia pri vypracovaní a následnej odbornej diseminácii jednej zo štyroch základných častí - Investície do ľudí a vzdelávanie. Navrhované riešenia mali dopad aj na podporu ostatných oblastí záujmu filantropických aktivít AJG. Ide napríklad o partnerstvo s parkúrovou súťažou Veľká cena Jenewein, podporu Linky detskej istoty, projektu Leaders.sk, rozvoja vedy a výskumu, celoživotného poradenstva či informatizácie spoločnosti prostredníctvom poskytnutia pomoci jednotlivým projektom alebo talentovaným jednotlivcom a mnohé ďalšie."

SkryťVypnúť reklamu

Jana Hyžová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu