Pri pohľade na súčasné trendy v organizačnom rozvoji pozorujeme narastajúcu popularitu koučingu. Spoločnosti investujúce do rozvoja svojich talentov často spolupracujú s externými koučmi a mnohokrát stoja pred dilemou, aké kritériá stanoviť pre výber koučov a nepodľahnúť polopravdám o tom, čo je pri výbere kouča skutočne dôležité.
Polopravda: Kouč musí byť expert v danej oblasti.
Realita: Svoje služby vám môže po-núknuť veľa samozvaných koučov, ktorí majú za sebou manažérsku kariéru (možno dokonca vo vašej oblasti podnikania). Aby bol kouč efektívny, potrebuje nielen dobre rozumieť strategickým pot-rebám konkrétneho odvetvia, ale dobre poznať aj kultúru a strategické smerovanie organizácie. Preto platí: aj keď si najmete tých správnych odborníkov, poskytnite im príležitosti, aby spoznali vašu organizáciu a jej strategické ciele.
Polopravda: Kouč musí byť presvedčivý charizmatický človek.
Realita: Charizmatický kouč môže zvýšiť motiváciu a inšpirovať, čo môže byť zdanlivo dobrý nápad napríklad pri klesajúcich výkonoch predaja. Ak je však kľúčovým problémom nedostatočná komunikácia medzi marketingom a predajom, lebo nový šéf marketingu nevenuje primeranú pozornosť "hlasu ulice", najať charizmatického kouča na stimuláciu predaja je pochopiteľné, no nepostačujúce.
Polopravda: Medzi koučovaným a koučom je najdôležitejšia vzájomná sympatia.
Realita: Chirurga si tiež nevyberáme preto, lebo sa nám páči jeho osobnosť alebo preto, že nám je sympatický. Podobne pri výbere kouča by sme si mali položiť otázku, či má potrebné schopnosti a skúsenosti pre urýchlenie rozvoja a dosiahnutie cieľa.
Aké charakteristiky by teda mal mať výnimočný kouč?
V snahe zodpovedať túto otázku, David Peterson, viceprezident PDI pre oblasť koučingu
zrealizoval výskum, v ktorom definovali vlastnosti výnimočného kouča samotní prijímatelia koučingu. Výsledky výskumu uvádzajú, že výnimoční koučovia sú zameraní na ciele priamo prepojené so strategickými cieľmi organizácie. Koučovia sú najefektívnejší vtedy, ak zabezpečujú u svojich klientov porozumenie potrieb rozvoja, podnecujú ich motiváciu k rozvoju, používajú vhodné prístupy pre rozvoj zručností, podporujú aplikáciu naučeného do praxe a budujú zodpovednosť za rozvoj u svojich
klientov tak, aby pokračovali v práci na svojom rozvoji, kým dosiahnu viditeľné pokroky.
PhDr. Daniela Halašová,
Konzultant, PDI Slovensko s.r.o.