„Samozrejme, že schvaľujem tento projekt, pretože som historik. Projekt Camera Obskura je spomienkou na to, čo by sa už nemalo stať. Treba oživiť pamiatku osoby, ktorá zanechala hlbokú stopu v oblasti reportážnej fotografie, čím urobila veľa aj pre súčasné a budúce generácie.“
Takto hodnotí riaditeľ Židovského múzea Slovenského národného múzea Pavol Mešťan projekt Camera Obskura Múzeum a Galéria na Šafárikovom námestí v Bratislave.
Jeho vyjadrenie je súčasťou ankety o budúcnosti Šafárikovho námestia. Tú spolu s architektonickou súťažou zorganizovala nezisková organizácia Camera Obskura a prezentuje ich pod názvom Čo so Šafárikovým námestím v Bratislave? do konca marca v Umeleckej besede.
Camera Obskura už dlhšie vyvíja iniciatívu, ktorou chce upozorniť na to, že na génia loci Šafárikovho námestia by sa nemalo zabúdať. Nemalo by sa zabúdať na 21. august 1968 a na fotografiu muža s odhalenou hruďou pred okupačným tankom. A tiež je chyba podceňovať potenciál Šafárikovho námestia stať sa kultúrnym bodom na mape Bratislavy.
V galérii a v múzeu by mali dostať svoj priestor snímky dvorného fotografa The Beatles Deža Hoffmanna, astronóma, politika, ale aj fotografa Milana Rastislava Štefánika, snímky fotoreportéra Roberta Capu, zábery z Mesiaca od Eugena Andrewa Cernana a, samozrejme, fotografie Ladislava Bielika.
V Umeleckej besede sa objavujú originálne architektonické prístupy, aj keď organizátori zhodnotili, že ani jeden projekt nesplnil buď všetky podmienky na prezentáciu, alebo na prevádzku. „Sú to len náznaky,“ hovorí Pavel Meluš z Camery Obskury.
Pavel Meluš tiež pripomína, že architektonické návrhy na urbanistické riešenie Šafárikovho námestia, ktoré pochádzajú z dielní študentov Katedry architektonickej tvorby Vysokej školy výtvarných umení, treba správne pomenovať ako štúdie. „Niektoré sú naivné, niektoré sú takmer dokonalé, kvalitatívne sú veľmi rôznorodé.“
Tá víťazná sa rozhodla pre výzor ležatej osmičky, ktorá prechádza pod zem a nad zem a v strede je prepichnutá schodiskom a výťahmi. „Zaujalo nás, že táto štúdia poskytuje viac možností, okrem galérie a múzea navrhovala aj zastávku a malý amfiteáter,“ vysvetľuje Pavel Meluš. Amfiteátrom by mala byť strecha objektu, na ktorej by sa dalo odpočívať, prípadne sledovať koncert.
Camera Obskura je nezisková organizácia, ktorá nechce, aby Šafárikovo námestie padlo za obeť ďalším „krásnym“ vysokým preskleným budovám s kancelárskymi priestormi.
„Teraz je na prvom mieste otázka pozemku. Bez toho o zhromažďovaní finančného majetku ani o stavebných prácach nemôžeme rokovať,“ tvrdí Meluš. Pozemok patrí ministerstvu práce a sociálnych vecí, ktoré s projektom bolo už dávnejšie oboznámené.