sú potiahnuté kvetovanými čalúneniami, dekorácie a dezény s motívom kvetov vidíme aj na ďalších plochách.Sme v "dizajnérskom laboratóriu". "Tu môžete vidieť rôzne veci - aj dobré, aj zlé," hovorí dizajnér Tibor Uhrín. "Ale výstava má význam pre študenta - naučí sa tvoriť, pozerať sa na veci iným spôsobom, ako je to bežné."
A význam môže mať aj pre praktizujúceho dizajnéra - tu si môže overiť, ako kolegovia aj laici zareagujú na jeho myšlienku.
Podľa Tibora Uhrína práve prichádza čas presahu grafického dizajnu do nábytku. Prvky tohto trendu sa už objavujú - napríklad na poličke a svietidle Mariána Vaňa alebo na poličkách Radovana Martinčeka.
Guma, sklo, kov, ale aj drevo
V expozícii Fóra dizajnu sa stretneme s rôznymi materiálmi - s gumenými loptičkami, so sklom, kovom, s recyklovaným molitanom, aj s drevom. Skutočné drevo totiž v ostatných pavilónoch takmer nevidno. Podľa našich informácií tu vystavuje drevený nábytok z masívu len jeden výrobca - Javorina.
Stráca sa už význam dreva ako materiálu na nábytok? "Kvalitný dubový nábytok je takmer večný. Je zaujímavé, že aj s trendovými kusmi sa dá veľmi dobre skombinovať, pretože je tvarovo minimalistický. A keď už vôbec nevyhovuje, dajú sa z neho narezať aspoň doštičky na cibuľu, takže je ekologický" usmieva sa Tibor Uhrín.
Slovo ekológia zaznieva aj tu - napokon, recyklácia nie je ani v oblasti interiéru novým prvkom - dávno predsa poznáme koberce, tkané z látkových odstrižkov na klasických krosnách.
"Prehodnotenie, obnova vecí - na to sa dnes vypisujú celosvetové projekty," vysvetľuje Tibor Uhrín. "A tvorba pod vlajkou recyklácie môže vyústiť v niečo skutočne vtipné. Filozofii udržateľného dizajnu sa už dnes venuje mnoho teoretikov aj dizajnérov. Nábytok sa robí napríklad z drevených paliet, lampy z kovového odpadu. Je zaujímavé upozorniť na to, že tento materiál nemusí byť len odpad a že aj jeho spracovanie si vyžaduje znalosť remesla a fortieľ."
O spojenie ľudskej túžby po niečom novom a trendovom s filozofiou udržateľnosti sa môže postarať napríklad aj spomínaný presah grafiky do nábytkového dizajnu. "Akési mimikry nábytku, možno grafická potlač vyrobená z laserom narezaných fólií, ktorá sa dá po určitom čase strhnúť a nahradiť.
Fórum dizajnu oslavuje desaťročie; prvýkrát sa ako spoločný projekt Katedry dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a Agrokomplexu Nitra objavilo v roku 1996. Iniciatívu pri organizovaní nultého ročníka prevzalo Výskumno-realizačné centrum pri Katedre dizajnu VŠVU - vychádzalo z myšlienky nadviazať cieľavedomú spoluprácu s priemyslom. A práve veľtržné prehliadky sú na to dobrou príležitosťou. Prvoradou úlohou bolo predstaviť širšej verejnosti aj výrobcom autorský dizajn a upozorniť na jeho potenciál aj pre sériovú výrobu. Fórum dizajnu sa tak stalo príležitosťou pre dizajnérov aj pre študentov.
Tento projekt vznikol v čase, keď sa dizajnéri viac venovali tvorbe solitérov a nábytkových objektov, ako prototypom pre sériovú výrobu. Vývoj však ukázal smerovanie k väčšej previazanosti s malými a strednými podnikmi.
Mona Gálikova, foto: Peter Žákovič