BRATISLAVA. V bratislavskom nákupnom centre Avion dnes otvoria prvé predajne na Slovensku viaceré zahraničné odevné reťazce. Slovenský spotrebiteľ bol posledný vo visegrádskej štvorke, ktorý značky H&M, C&A a Marks&Spencer nepoznal, alebo za nimi musel cestovať.
Podľa analytika prieskumnej agentúry Terno Ľubomíra Drahovského aj tieto značky skúmali stredoeurópsky trh najskôr v Česku. Bratislava sa však v minulých rokoch zmenila. „Módne značky tu vidia potenciál a kúpnu silu,“ vysvetľuje Drahovský.
Viac a väčšie
S príchodom ďalších značiek sa začne meniť tvár slovenských obchodných centier. Predajne odevov s plochou často len v desiatkach štvorcových metrov začnú ustupovať štýlu, ktorý je v Bratislave známy napríklad z prvého obchodu Peek & Cloppenburg v petržalskom Auparku.
„V čase ich vstupu na trh sme mali projekt s ponukou veľkých predajných plôch,“ povedal riaditeľ Avion Shopping Center Vladimír Bereš. Módne reťazce H&M, C&A a Marks&Spencer prichádzajú podľa analytika Drahovského až teraz aj pre malú rozlohu obchodných centier.
„Obchodné značky majú vyššie nároky na predajnú plochu a návštevnosť. Nákupné stredisko Avion ako prvé spĺna tieto kritériá,“ povedal Drahovský. Predajné plochy módnych reťazcov v novootvorenej časti Avionu sa pohybujú od 1600 do 2500 štvorcových metrov. Hovorca spoločnosti prevádzkujúcej Aupark úspech konkurencie potvrdzuje. „Predajná plocha dvetisíc štvorcových metrov je veľmi významný obchod. Nie je to bežná transakcia v slovenských podmienkach,“ povedal Miro Sedlák, zastupujúci majiteľa Auparku firmu HB Reavis.
Dodáva, že zväčšovanie predajných plôch bude pokračovať. V auguste Aupark otvára svoju prístavbu, v ktorej budú aj značky H&M, C&A s veľkometrážnymi predajňami. Peek & Cloppenburg si dokonca objednal päťtisíc štvorcových metrov. Podľa Drahovského by mali nasledovať Banská Bystrica, Žilina a Košice.
Obchodné bariéry padli
Manažérka značky Marks & Spencer Franchise v Českej republike Renata Fišerová spomína aj na prvý pohľad banálnejší dôvod ich meškania s nástupom na slovenský trh. „Až do roku 2004 existovali na Slovensku pomerne značné administratívne bariéry pre dovoz odevov (certifikácie),“ povedala. To sa podľa nej zmenilo po vstupe do Európskej únie.
Drahovský si nemyslí, že odevné reťazce budú chcieť získať zákazníkov nízkymi cenami. „Zahraničné značky budú chcieť prilákať ľudí novým sortimentom a materiálmi,“ povedal Drahovský.
Ceny budú podľa neho v porovnaní s Viedňou nižšie maximálne o 10 - 15 percent. Sortiment však nebude taký veľký ako v Európe.
Hennes & Mauritz (H&M)
Švédska maloobchodná značka fungujúca od roku 1947. Prevádzkuje 1200 obchodov v 22 krajinách sveta, zamestnáva vyše 55-tisíc ľudí. Nemá vlastnú výrobu, spolupracuje so 700 samostatnými dodávateľmi najmä z Európy a Ázie.
Marks & Spencer
Tradičná britská maloobchodná značka fungujúca od roku 1884.
V Británii prevádzkuje 450 predajní, cez franchising je v 30 krajinách vo vyše 200 predajniach.
C & A
Holandská maloobchodná spoločnosť. Vznikla v roku 1841, keď si bratia Clemens a August Brenninkmeyerovci pôvodne z Nemecka otvorili sklad textilu v holandskom Sneeku. Pôsobí v 13 európskych krajinách, má vyše 1000 predajní a zzamestnáva 32-tisíc ľudí.
Autor: Marianna Onuferová Viera Fidlušová